L'evolució del transport aeri és una història de progrés tecnològic. També, de progrés social i econòmic. Fa cinquanta anys, pujar a un avió era un luxe reservat a les classes més riques. Avui, l'aire s'ha democratitzat i gràcies a l'aviació es connecten persones, països i cultures, es forgen llaços i es genera comerç i turisme.

La cara B seria la seva petjada en el medi ambient, un aspecte en què la indústria aèria està totalment bolcada per aconseguir els ambiciosos objectius de reducció d'emissions. Avui dia, i segons dades d'ATAG (Air Transport Action Group), les companyies aèries són responsables solament del 2% del total d'emissions a escala mundial. I dins del sector transport, aquestes únicament emeten el 12% del total de CO2. Com reflecteix la mateixa font, les aeronaus actuals són un 80% més eficients que les que hi havia els anys 60; i el 80% de les seves emissions provenen de vols de més de 1.500 km, una distància que difícilment es pot cobrir amb un altre mitjà de transport.

Aconseguir l'objectiu anunciat per IAG de zero emissions netes de CO2 el 2050 requereix avançar en aquesta línia i, per això, companyies com Iberia inclouen "la variable mediambiental" en totes les seves operacions. "La clau és volar de manera més eficient, minimitzar el nostre impacte en el medi ambient", com explica Teresa Parejo Navajas, directora de Sostenibilitat d'Iberia en desgranar les diferents accions de la companyia, tant en els seus vols com als aeroports on opera.

Renovació de la flota

Sens dubte, una de les més grans contribucions en la millora de la sostenibilitat aèria la trobem en la renovació de la flota i la incorporació de naus cada vegada més eficients i, per tant, amb menys consum i impacte ambiental. En el cas de l'aerolínia espanyola, destaquen els nous Airbus A350-900, que "permeten un estalvi mitjà de combustible del 25% i una reducció d'emissions de CO2 en la mateixa proporció en rutes de llarg radi", i el model A320neo, que en el curt i mitjà radi, "redueix un 50% la petjada sonora, un 50% les emissions de NOx i un 15% les de CO2", xifra l'experta.

"Amb el combustible que es carregava els anys 90 per fer un vol Madrid-Barcelona, ara arribem a Estocolm volant 3 hores i mitja", assenyala el comandant d'Iberia Antonio Villares en al·lusió a l'eficiència de l'Airbus A320neo. I en comparació d'un viatge per carretera, sosté: "En un vol Madrid-la Corunya transportem 200 passatgers amb uns 2.000 litres de combustible, és a dir, 10 litres per persona. Un cotxe de gamma mitjana amb 5 passatgers i 50 litres de combustible, 10 per cadascun, pràcticament no arribaria a la destinació i trigaria sis vegades més".

Eficiència de combustible i vehicles elèctrics

A l'horitzó i, com és lògic sempre que es parla de mobilitat sostenible, hi ha la idea de potenciar l'ús de biocombustibles com a alternativa al querosè i avançar cap a un futur d'avions comercials híbrids i elèctrics. Per al comandant això "serà una realitat" de beneficis ambientals immensurables, però fins a fer-ho viable es treballa en altres mesures com, per exemple, reduir el pes dels avions. Més enllà del disseny i dels nous materials, a Iberia han substituït la documentació en paper que utilitzen els pilots per a la navegació per una tauleta. El resultat? "60 kg de pes menys en cada vol, estalvi de 500 tones de carburant i la no emissió de 1.500 tones de CO2", apunta Villares.

La mobilitat elèctrica sí que ja és molt present als vehicles dels equips que assisteixen els avions i passatgers a les pistes dels aeroports. "El 40% dels que poden ser elèctrics, ja ho són i, els que funcionen amb motors tèrmics disposen de sistemes específics per a una combustió més neta", subratlla David Uclés, mànager de gestió d'equips terra d'Iberia.

Zero residus a bord

Disminuir la petjada mediambiental del transport aeri també passa per una altra mena d'accions que impulsin el reciclatge i l'economia circular dins del sector. És el cas del projecte LIFE Zero Cabin Waste, amb el qual Iberia ja separa i recicla el 80% dels residus derivats del servei de càtering durant el vol. A més, la bossa de plàstic que embolicava els auriculars de Business s'ha canviat per un distintiu de paper i, a terra, a les sales VIP s'estan substituint gran part de les llaunes i ampolles de plàstic per envasos de vidre retornable, la qual cosa equival a reduir residus en un milió de llaunes i 200.000 envasos a l'any. L'aerolínia també ofereix als passatgers descarregar-se l'app de Press Reader, amb accés gratuït a 7.000 publicacions on-line i el consegüent estalvi de paper -640 tones a l'any.

Però la lluita contra el canvi climàtic no només concerneix les companyies, sinó també els viatgers. No es tracta únicament de compensar la nostra petjada de carboni quan viatgem plantant arbres o desenvolupant projectes ecològics -ja hi ha iniciatives en aquest sentit-, també es pot ser partícip del canvi a través de petits gestos. Sabies que fent el check-in on-line a Iberia i descarregant la targeta d'embarcament digital al mòbil es poden estalviar 80 tones de paper a l'any? I que si portes la teva pròpia tassa per al cafè o el te hi guanyarà el planeta i, també, t'estalviaràs 50 cèntims a bord? Aconseguir que els milions de persones que habitem el món ens desplacem d'una manera més sostenible és l'objectiu final i cal arribar-hi per terra, mar i, per descomptat, aire.