La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar fa unes setmanes que la connexió entre Almeria i la frontera francesa a través del Corredor Mediterrani estarà acabada entre el 2025 i el 2026. Sánchez ho va dir a Madrid en un acte organitzat per l’Associació Valenciana d’Empresaris, on també va explicar que els Pressupostos Generals (PGE) de l’Estat per al 2022 inclouen una inversió de 1.700 milions d’euros per a la infraestructura, més del 10% del total destinat al seu ministeri. També va indicar que des del juny del 2018 el govern estatal ha augmentat la longitud de la infraestructura en 233 quilòmetres, amb licitacions per valor de 3.000 milions d’euros.

Segons Sánchez, un element que «pressiona» el calendari és l’ajut dels fons europeus, que «defineixen unes fites temporals». En aquest sentit va afirmar que tot el que està compromès del corredor Mediterrani als fons europeus s’ha d’executar abans del 2026, i per això va donar per fet que per al 2025 o el 2026 la connexió entre Almeria i la frontera francesa «estarà acabada».

La ministra va detallar el calendari afirmant que per al 2023 els ciutadans de Múrcia podran viatjar a Madrid, Albacete, Cuenca i tot el nord d’Espanya, alhora que s’aconseguirà connectar el port de Tarragona i tot el clúster industrial que l’envolta «directament amb la resta d’Europa». També va preveure que per al mateix any acabi la implantació de l’ample mixt entre Castellbisbal i Vila-seca, i que els serveis d’alta velocitat entre València i Castelló deixin d’interferir en els serveis de rodalies.

Els càlculs de l’executiu estatal indiquen que per cada euro invertit en el corredor es generarà un retorn de tres euros i mig al Producte Interior Brut (PIB) estatal. Sánchez va destacar, a més, que serà «la connexió terrestre més eficient i mediambiental amb la resta d’Europa».

Pel que fa a la inversió de 1.700 milions prevista als PGE del 2022, 540 serien per a Catalunya, 377 per al País Valencià, 233 per a Múrcia i més de 558 per a Andalusia.

D’altra banda, el Parlament de Catalunya va instar fa uns dies el Govern a convocar la mesa catalana del Corredor del Mediterrani per abordar el desenvolupament de la infraestructura per part del govern espanyol, amb els vots a favor de JxCat, ERC, En Comú Podem i el PSC. Així, el Ple va aprovar la totalitat de la moció presentada per Junts. Va ser just, quan van acabar les votacions d’aprovació del quart i setè punt, què instaven el Govern a facilitar el diàleg entre la Plataforma de Mercaderies de Tarragona i el Ministeri de Transports, per tal de reduir la circulació de mercaderies perilloses pel centre de nuclis urbans i accelerar la connexió ferroviària entre els ports de Barcelona i Tarragona; hi va haver aplaudiments a l’hemicicle per la unanimitat del sentit afirmatiu del vot.

Durant el debat de la moció, Ferran Estruch diputat d’ERC va denunciar que «hagin passat nou ministres del PP i del PSOE pel govern espanyol» i Catalunya «estigui on està» en el procés de construcció del corredor Mediterrani.

No obstant això, també va donar suport, juntament amb la resta grups parlamentaris -excepte la CUP que es va abstenir, al sisè punt de la moció que insta a l’Estat a modificar, adaptar i dotar el corredor d’alta velocitat entre València i Barcelona, per tal que aquest tingui les mateixes característiques i capacitats que els corredors Barcelona-Madrid i València-Madrid.