El Servei Català de Trànsit destaca que de gener a octubre passat la mortalitat ha baixat un 52% en relació amb el mateix període del 2000, l'any de referència per aconseguir l'objectiu fixat per la Unió Europea d'una reducció del 50%.

L'octubre passat només hi va haver una víctima mortal a la demarcació de Girona, 'un registre històric', segons Trànsit, en els deu anys que es porten fent estadístiques de sinistralitat.

El conseller d'Interior, Joan Saura, ha explicat que el mes passat va ser el millor octubre 'de tota la dècada' pel que fa a víctimes mortals a les carreteres catalanes. A més, es continua la tendència a la baixa ja que el setembre passat només es van registrar 15 morts a la xarxa viària convertint-se en el mes amb menys víctimes mortals des que el Servei Català de Trànsit porta l'estadística de la sinistralitat l'any 1998. A l'octubre passat van haver-hi 18 accidents mortals en zona interurbana amb 19 morts i 4 ferides de gravetat, una baixada del 53% si es compara amb el mateix mes del 2007.

Per demarcacions, Girona ha experimentat un descens de prop d'un 86% el mes passat, i només hi ha hagut una víctima mortal quan l'octubre del 2007 es van registrat 7 morts en 7 accidents. Trànsit destaca que des del 1998, quan es va començar a fer estadístiques, és la primera vegada que hi ha hagut només un únic accident mortal en totes les demarcacions.

En aquestes dades també es destaca que Tarragona ha baixat el nombre de víctimes mortals a les carreteres en un 57%, passant de 14 víctimes en 10 accidents de l'octubre del 2007 a 6 morts en 6 sinistres enguany. A Lleida la baixada ha estat del 50% passant de 12 morts en 8 accidents el 2007 a sis víctimes en 5 accidents el 2008. A Barcelona la baixada ha estat del 25% passant de 8 morts en 8 accidents el 2007 a 6 víctimes mortals en 6 sinistres enguany.

De l'1 de gener a 31 d'octubre d'enguany s'han registrat 220 accidents mortals amb 250 morts i 88 ferits greus a la xarxa interurbana catalana. Això significa un descens del 15% respecte el mateix període de l'any passat on en el mateix temps van haver-hi 255 sinistres amb víctimes, 296 morts i 118 ferits greus. En xifres totals, hi ha 46 morts menys.

Joan Saura ha parlat d'aquestes xifres en la inauguració de la cinquena edició del Congrés Internacional de Polítiques Europees de Trànsit que organitza el Servei Català de Trànsit (SCT) i que se celebra aquest dimecres i dijous a Barcelona. Aquest congrés tracta sobre la mobilitat segura en el món local, i hi participen experts en trànsit de països europeus com Holanda, Bèlgica, Noruega, França, Itàlia, Regne Unit i Suïssa. Entre els ponents destaca la presència, per la seva experiència en seguretat viària en l'àmbit urbà, del noruec Rune Elvik , director des l'any 1997 de l'Institut d'Economia del Tranport de la Universitat d'Oslo, i també de Gilles Pipien, assessor per al desenvolupament urbà sostenible del Banc Mundial.

Aquesta mobilitat segura en el món local es tractarà des de diverses perspectives com la normativa de trànsit local, disseny urbà segur, bones pràctiques en gestió de la mobilitat i plans locals de seguretat viària. En aquest últim bloc s'exposaran els casos francès i anglès i d'altra banda l'Ajuntament de Bilbao, presentarà el seu pla municipal de mobilitat segura.

En aquesta inauguració Saura ha recordat que els gestors del trànsit no només s'han de quedar en la seguretat i la fluïdesa sinó que també han de mirar components com el medi ambient i la qualitat de l'aire, l'urbanisme i l'ordenació del territori, la salut i la mort prematura a més de les seqüeles dels accidents o la seguretat integral també d'altres col·lectius més vulnerables com ciclistes o vianants. Per això creu que s'ha de fer un canvi en la cultura de la mobilitat per aconseguir una convivència 'tranquil·la, segura i sostenible'.

El conseller també ha recordat les 57 mesures del pla de Seguretat Viària de Catalunya on es vol lluita contra la velocitat excessiva, el consum d'alcohol i drogues, promoure la seguretat passiva, posar elements per reduir contaminació,i fomentar la cooperació amb municipis i administracions, com els plans locals de seguretat que es desenvolupen a 53 localitats. L'objectiu és que l'any 2010 totes les capitals de comarques i les poblacions amb més de 10.000 habitants en tinguin.

Saura també ha parlat de l'estudi de la fundació FITSA sobre la despesa econòmica dels accidents de trànsit a l'estat espanyol. En concret el cost dels sinistres té un cost de 16.000 euros l'any, una xifra que representa un 2% del PIB. Cada accident mortal té un cost aproximat de 860.000 euros i la d'un ferit 10.400 euros. Els càlculs inclouen despeses hospitalàries, gestions d'asseguradores, pèrdua de riquesa i patiment entre altres.