El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (UE) ha conclòs avui que els passatgers dels vols que hagin patit un retard superior a tres hores tenen dret a reclamar una indemnització equivalent a la prevista per a casos de cancel·lació.

El Tribunal entén que el perjudici que pateixen els usuaris quan el seu vol es retarda més de tres hores és "anàleg" i els situa en una "situació comparable" a la dels viatgers que afronten una cancel·lació, ja que tots dos perden el seu temps.

Des de 250 euros

La legislació comunitària preveu que els passatgers de vols cancel.lats puguin reclamar una compensació d'entre 250 i 600 euros, però no esmenta explícitament que els passatgers dels vols retardats gaudeixin també d'aquest mateix dret.

Tot i això, el Tribunal de Luxemburg considera que si els passatgers de vols cancel.lats amb poca antelació tenen dret a ser indemnitzats sempre que aterrin tres hores més tard del previst tot i que la companyia aèria els ofereixi un vol alternatiu, el mateix ha de passar amb els que pateixen grans retards.

Les aerolínies quedaran exemptes de l'obligació d'indemnització sempre que puguin provar que el retard es deu a circumstàncies extraordinàries que escapen al control efectiu de la companyia i que no podrien haver evitat.

Els problemes tècnics no són circumstàncies extraordinàries

En aquest sentit, el Tribunal recorda que no podran considerar-se "circumstàncies extraordinàries" els problemes tècnics sorgits a l'avió a menys que es derivin d'esdeveniments que no siguin inherents a l'exercici normal de l'activitat de la companyia.

En paral·lel, els magistrats van aclarir que tot i que els passatgers tinguin dret a una compensació per retard de més de tres hores equivalent a la d'una cancel·lació, "la durada del retard no és suficient per a que el vol es pugui considerar cancel·lat".