Tragèdia ferroviària a frança.Tos els vagons del tren a partir del tercer van descarrilar i fins i tot alguns van acabar bolcant.Els serveis sanitaris van haver d'atendre un total de 190 persones que van patir ferides en el sinistre. El president francès, Francois Hollande, va acudir al lloc dels fets per interessar-se per les víctimes.

Almenys sis persones van morir i diverses desenes van resultar ferides pel descarrilament d'un tren a uns quaranta quilòmetres al sud de París, d'on havia sortit, en la major catàstrofe ferroviària de França des de 1988. Gairebé quatre hores més tard que ocorregués el sinistre a l'estació de Bretigny sud Orge i mentre continuaven les tasques de rescat, el president francès, François Hollande, va facilitar un balanç de víctimes que encara pot variar.

Hollande, qui es va reunir al lloc dels fets amb responsables policials i dels bombers, va assenyalar que a més dels sis morts comptabilitzats hi ha vint-i-dos ferits greus, un d'ells entre la vida i la mort. Davant els mitjans de comunicació, va reconèixer que es tardarà temps a reconèixer els morts i a poder informar les seves famílies, a les quals per avançat va voler mostrar la "solidaritat" del país.

Quant a les causes del succés, va eludir especular i fins i tot va desmentir els rumors que s'haguessin fet obres recentment a l'estació de Bretigny. Es va limitar a dir que els testimonis recopilats indiquen que "va haver-hi un xoc", però no es coneix la seva naturalesa, quelcom que va garantir que aclariran les tres investigacions -sense descartar "cap hipòtesi"- que portaran a terme la justícia, la companyia ferroviària SNCF i el Ministeri de Transports.

"França és un país que quan es produeix una catàstrofe és capaç de fer-li front", va afirmar Hollande, qui va reconèixer que la Festa Nacional francesa de demà es celebrà entre el dol, al mateix temps que va llançar un missatge de "solidaritat".

En total, van rebre algun tipus d'assistència sanitària uns 190 dels aproximadament 370 passatgers que hi havia a l'interior del tren accidentat, el qual havia sortit poc abans de les cinc de la tarda de l'estació parisenca d'Austerlitz amb destinació a Llemotges. Un quart d'hora més tard, quan passava per Bretigny sud Orge -on no tenia parada- tots els vagons a partir del tercer van descarrilar i alguns fins i tot van bolcar.

Una passatgera que va explicar la seva experiència va assegurar que van notar una mena de xoc i que "el tren frenava brutalment" i s'aturava: "Vaig creure que havia arribat la meva última hora".

Investigació transparent

El president de la Societat Nacional de Ferrocarrils, Guillaume Pépy, va parlar de "catàstrofe ferroviària" i va garantir una "total transparència" en la investigació sobre els motius de l'incident. "És massa aviat. Els experts estan fent constatacions", va afegir Pépy, qui va insistir que la prioritat de moment és oferir assistència a les víctimes.

Perquè els especialistes puguin treballar amb total llibertat i perquè es pugui retirar el tren sinistrat, en els tres propers dies no circularan ferrocarrils per Bretigny sud Orge, que és un important nus per als serveis de rodalies de París i per a les connexions entre la capital i el sud per Orleans. A més, el trànsit ahir a la tarda -en plena operació sortida per l'inici de les vacances per a molts francesos- va haver de ser suspès a Austerlitz, fet que va afectar milers de persones.

Una portaveu del sindicat policial Alliance va explicar a l'emissora Europe 1 que, quan els primers agents van arribar a l'estació després de ser avisats del descarrilament, es van trobar amb un grup de lladres que estava robant als accidentats, i en particular als morts. El d'ahir és el major desastre ferroviari a França des del que es va produir a l'estació de Lió de París el 1988, en el qual van morir 56 persones.