L'accident del tren Alvia sinistrat ahir a la tarda a Santiago es va produir en un revolt limitat a 80 quilòmetres per hora, la velocitat menor dels últims 100 quilòmetres d'aquest tram. Aquesta zona es denomina canvi de sistema de seguretat i suposa un canvi de línia operativa. Aquest revolt està situat a Angrois, una parròquia que es troba a uns 4 quilòmetres de l'estació ferroviària de Santiago.

Les declaracions d'alguns dels supervivents i de testimonis del sinistre corroborarien que el descarrilament s'hauria registrat en aquest revolt, després de la qual els vagons van xocar amb el talús i el mur.

Comboi d'ample variable

El tren accidentat pertany a la Sèrie 730 de Renfe. És un comboi d'alta velocitat d'ample variable, que pot circular tant per ample ibèric com ample internacional, i híbrid, que tant pot funcionar sota catenària de 3 kVcc o 25 kVca, com mitjançant motors dièsel. Està dissenyat per realitzar serveis que transcorrin en part per línies d'alta velocitat, i en part per línies no electrificades.

Cada tren consisteix en una branca de la Sèrie 130 de Renfe a la qual se li incorporen dos furgons generadors dièsel entre els caps tractors i la branca de viatgers. Aquests furgons generen l'electricitat necessària per moure els motors elèctrics del tren i per mantenir els serveis a bord. Aquest tipus de tren prestava servei des de juny de 2012 en la connexió Madrid-Galícia i Alacant-Galícia, i arribava a reduir fins a 57 minuts el temps de viatge.