tragèdia a galícia.Policies i veïns de la zona treuen passatgers d'un dels vagons enmig de diversos cadàvers.Els serveis de rescat van assegurar que van haver de viure escenes dantesques entre la ferralla del comboi. El tren va descarrilar en un revolt tancat pel qual només es pot circular a 80 quilòmetres per hora.

Almenys 50 persones van morir i un centenar van resultar ferides ahir a la nit als voltants de Santiago de Compostel·la en l'accident d'un tren en el qual viatjaven més de dos-cents passatgers. El sinistre es va registrar poc abans de les nou de la nit, quan tretze vagons d'un tren Alvia que feia la ruta entre Madrid i Ferrol van descarrilar, en un sinistre les causes del qual s'estan investigant i en què el Ministeri d'Interior va descartar que es tractés d'un atemptat.

Renfe va explicar que en el tren, en el qual viatjaven almenys 218 passatgers, va descarrilar en un revolt proper a l'estació de Santiago, en el tram Ourense-Santiago de la ruta de l'Alta Velocitat que fa el tren Alvia. La velocitat en aquest revolt està limitada a 80 quilòmetres per hora, la més baixa dels últims 100 quilòmetres d'aquest tram. Aquesta zona s'anomena canvi de sistema de seguretat i suposa un canvi de línia operativa. El revolt està situat a Angrois, una parròquia que es troba a uns 4 quilòmetres de l'estació ferroviària de Santiago.

Testimonis presencials van assegurar que el comboi es va trencar en dos, i la màquina i els quatre primers vagons van descarrilar, un altre intermedi va volar sobre un terraplè fins a caure molt a prop d'uns habitatges, i la resta va bolcar. Veïns de la zona també van indicar que el tren anava a una "velocitat normal" per entrar a l'estació i que van arribar a sentir un soroll, previ al descarrilament, i tot seguit ja es va produir una gran fumera.

Fonts de la investigació xifraven en almenys 50 el nombre de persones mortes en aquest accident, mentre que al Complex Hospitalari Universitari de Santiago (CHUS) havien estat traslladades a l'hora de tancar aquesta edició un centenar de ferits. En tot cas, les autoritats van assegurar a l'hora de tancar aquesta edició els serveis de rescat encara havien d'entrar en un vagó que havia quedat completament destrossat, fet pel qual el nombre de morts podria augmentar.

La ministra de Foment, Ana Pastor, el secretari d'Estat de Foment, Rafael Catalá, i membres de la comissió d'investigació d'accidents ferroviaris es van desplaçar fins al lloc de la tragèdia, mentre que el president del Govern, Mariano Rajoy, que seguia "al minut" les dades del sinistre, viatjarà avui a primera hora a la capital de Galícia. Rajoy va traslladar la seva solidaritat en un missatge en el seu compte de Twitter en el qual qualificava de "terrible" l'accident. Així mateix, el Rei es va posar en contacte telefònic amb el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, i amb Ana Pastor per interessar-se per l'accident. L'arquebisbe de Santiago, Julián Barrio, va expressar el seu profund dolor pel sinistre. Barrio va traslladar tot el seu suport a les famílies de les víctimes en aquests difícils moments, i va explicar que es trobava "impactat" i que elevava la seva oració pels morts.

Renfe va habilitar un número de telèfon per atendre i donar informació als familiars dels passatgers del tren Alvia. L'Ajuntament de Santiago de Compostel·la va suspendre tots els actes de la festivitat de l'Apòstol, fins i tot el tradicional espectacle de pirotècnia i llums que estava previst celebrar ahir a la nit a la plaça de l'Obradoiro, en la vigília d'aquesta festivitat del 25 de juliol.

Comboi d'ample variable

El tren accidentat pertany a la Sèrie 730 de Renfe. És un comboi d'alta velocitat d'ample variable, que pot circular tant per ample ibèric com ample internacional, i híbrid, que tant pot funcionar sota catenària de 3 kVcc o 25 kVca, com mitjançant motors dièsel. Està dissenyat per realitzar serveis que transcorrin en part per línies d'alta velocitat, i en part per línies no electrificades.

Cada tren consisteix en una branca de la Sèrie 130 de Renfe a la qual se li incorporen dos furgons generadors dièsel entre els caps tractors i la branca de viatgers. Aquests furgons generen l'electricitat necessària per moure els motors elèctrics del tren i per mantenir els serveis a bord. Aquest tipus de tren prestava servei des de juny de 2012 en la connexió Madrid-Galícia i Alacant-Galícia, i arribava a reduir fins a 57 minuts el temps de viatge.