El Govern ha aprovat el projecte de reforma de la Llei de Trànsit i Seguretat Viària que inclou proves de drogues i alcohol als vianants que infringeixin normes de circulació i no només a aquells que siguin víctimes o copartíceps d'un sinistre. El titular d'Interior, Jorge Fernández Díaz, va explicar que n'hi haurà prou que es cometi una infracció perquè les forces i cossos de seguretat de l'Estat puguin sotmetre els vianants als tests de detecció de drogues, mitjançant la prova de saliva, i d'alcohol.

El projecte de reforma regula també "la conducció amb presència de drogues al cos", que és diferent de conduir sota els efectes del consum de drogues, va recordar el ministre, que ja està regulat amb una sanció administrativa i una altra penal.

En aquest sentit, Fernández Díaz va destacar la tolerància zero que s'aplicarà en relació amb les drogues, sense la presència de quadres com succeeix amb l'alcohol.

Pel que fa a les quanties, la reforma puja la sanció econòmica per conduir sota els efectes de l'alcohol dels 500 euros actuals a 1.000, mateixa xifra que es reclamarà a aquells que condueixin amb drogues a l'organisme. Així, les taxes màximes d'alcohol permeses no patiran variació, ni tampoc els punts que es resten del carnet en cas de ser multat per donar positiu en la prova d'alcoholèmia.

D'aquesta manera, la taxa màxima permesa per als conductors en general seguirà sent de 0,25 mil·ligrams d'alcohol per litre en aire expirat, que descendeix als 0,15 per als conductors novells i per als de transports de mercaderies o de vehicles especials.

El text prohibeix, d'altra banda, l'ús de detectors de radar i regula els sistemes de retenció infantil, que passen d'un sistema d'edat a un de talla, amb una previsió de 135 centímetres, llevat d'excepcions. Respecte als detectors, el ministre va considerar "útil" tornar a prohibir aquest tipus d'aparells com succeïa fins al 2009, fet que s'uneix a la prohibició dels inhibidors de radar que ja contempla la legislació actual.

La reforma regula també l'ús del casc a ciutat per als ciclistes, que serà obligatori per als menors d'edat, mentre que en el cas dels adults la seva implantació estarà supeditada a les conclusions de la Comissió de Seguretat Viària del Congrés, que obrirà un debat a la tardor amb experts.