El ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, ha confirmat aquest dissabte que el maquinista del tren Alvia sinistrat a Santiago de Compostel·la està detingut per un presumpte delicte d'homicidi per imprudència. El conductor, que fins ara s'ha negat a declarar, ja ha estat donat d'alta i es troba a la comissaria central de Santiago. Segons Fernández Díaz, "hi ha indicis racionals" de la responsabilitat del maquinista, Francisco José Garzón Amo, en un accident que ha costat 78 vides i ha deixat més de 140 ferits, 30 en estat crític. El jutjat d'instrucció número 3 de Santiago l'ha de cridar a declarar abans d'aquest diumenge a les 19.40 hores de la tarda, quan es compleix el límit legal de 72 hores.

"És públic i notori que s'ha negat a declarar, està en el seu dret. I també està en el seu dret de canviar d'opinió", ha assenyalat el ministre de l'Interior. "Com he dit abans, ara està aquí a les dependències de la policia, i si volgués declarar evidentment es cridaria el seu advocat. Però fins ara s'ha negat a donar la seva versió", ha insistit Fernández Díaz, que acompanyat de la ministra de Foment, Ana Pastor, i el president de la Xunta de Galícia, Alberto Núñez Feijoo, ha visitat el lloc de l'accident a Angrois i el tanatori provisional instal·lat al pavelló multiusos Fontes do Sar.

Paral·lelament, el ministre de l'Interior ha assegurat que la identificació de les 78 víctimes, queden tres cossos per esbrinar, "tardarà hores, no dies". El president Feijoo ha suavitzat una mica les previsions i espera que en un termini de 72 hores s'hagi completat la identificació de totes les víctimes mortals. Segons la policia científica, hi ha 37 restes humanes encara per identificar via ADN i algunes d'elles correspondrien a les tres víctimes mortals encara per identificar (les altres restes serien de persones mortes ja identificades o membres amputats de ferits).De moment, queden encara 42 ferits hospitalitzats, 30 dels quals en estat crític (3 d'ells menors d'edat).

Per la seva banda, la ministra de Foment, Ana Pastor, ha defensat el sistema ferroviari espanyol i ha assegurat que "compleix tots els requisits de seguretat recollits en l'ordenament jurídic espanyol i europeu". Segons Pastor, "els operaris han de complir aquests requisits" i serà la investigació la que haurà d'aclarir si es van complir aquestes normes. Sobre si la responsabilitat és únicament del maquinista o també de Renfe, la ministra de Foment ha contestat que han posat a disposició judicial "tots els elements que teníem, tots els recursos materials i humans per tal d'esclarir la veritat, per què sapiguem les causes de l'accident i després prendre les decisions que s'hagin de prendre".