La investigació de l'accident de Santiago intenta aclarir si hi va haver una avaria tècnica o una errada del maquinista, que es va negar a declarar davant la policia i que, segons el president d'Adif, hauria d'haver rebut un avís per reduir la velocitat quatre quilòmetres abans del lloc del descarrilament. El conductor del comboi no va voler contestar a l'interrogatori policial a l'hospital Clínic de Santiago, on roman detingut sota una acusació d'"imprudència" a l'espera de declarar davant la jutgessa instructora, que dijous va ordenar la seva imputació per l'accident, que ha provocat 78 morts. Fonts policials van assenyalar que el detingut pot passar a disposició judicial al mateix hospital, fet que previsiblement es produirà avui.

Per part seva, el president d'Adif, Gonzalo Ferre, va explicar que "quatre quilòmetres abans del lloc on es va produir l'accident el maquinista ja té la notificació que ha de començar a reduir la velocitat, perquè a la sortida del túnel ha de circular a 80 quilòmetres per hora". Ferre va defensar que van funcionar tots els sistemes de seguretat i que, en qualsevol cas, el maquinista tenia un full de ruta amb totes les indicacions perquè "aquesta és la seva funció dins del tren", és a dir, "controlar la velocitat", perquè "si no, seria un simple passatger".

Paral·lelament, companys de Garzón van oferir una roda de premsa en la qual van detallar que el tram en què es va produir l'accident requereix un canvi "brusc" de velocitat, de 200 a 80 quilòmetres per hora sense que hi hagi cap sistema que obligui ni alerti del mateix. "De 200 a 80 són 120 quilòmetres de diferència, considero que és un descens molt brusc perquè no estigui senyalitzat d'alguna forma que t'obligui a baixar la velocitat", va assegurar Manuel Mata, un maquinista que realitza la mateixa ruta que del comboi sinistrat, Madrid-Ferrol.

Davant dels qui apunten el maquinista com a responsable de la tragèdia per l'excés de velocitat, els companys de Francisco José Garzón van fer públic que solien comentar en broma quan coneixien el retard d'un tren: "El condueix Garzón".

A Renfe des de 1982

El secretari d'organització del sector ferroviari d'UGT a Galícia, Àngel Rodríguez, va assenyalar que coneix el maquinista des que va ingressar a Renfe el 1982 i va fer referència a aquest comentari per significar que "no era dels que anava massa ràpid", sinó que destacava per ser "molt sensat".

Per altra banda, Adif va explicar que l'accident del tren a Santiago no hauria d'afectar la licitació espanyola per adquirir l'AVE brasiler, ja que el descarrilament no s'ha produït "tècnicament" en un tram d'alta velocitat. Segons els plecs de l'Agència Nacional brasilera de Transports Terrestres, el consorci licitador ha de presentar un document anomenat "Model 15" en el qual s'ha d'acreditar que l'empresa operadora del tren "no ha participat de l'operació de qualsevol sistema d'alta velocitat on hagués ocorregut un accident fatal" en un període de 5 anys.

Ferre va insistir que no hi haurà cap problema de requeriments per a l'oferta espanyola al projecte -que arriba a una xifra de 13.000 milions d'euros-, encara que aquest punt "és el menor dels nostres problemes". En aquest mateix sentit es va pronunciar el president de Renfe, Julio Gómez Pomar, que va assegurar que la tragèdia ocorreguda a Santiago de Compstel·la "no és un accident de l'alta velocitat espanyola".