A Ana Catia i la seva germana se'ls va ocórrer fa poc més d'un any una idea molt original: llogar joguines en comptes de vendre'ls. Al maig el van convertir en una empresa que té com a bandera el consum responsable i el valor de compartir.

"Alugar per botar" (Llogar per jugar) és el nom d'aquest negoci. Ofereixen joguines per a nens de fins a sis anys i la tarifa per mes és l'equivalent al 20% del valor del producte escollit en el mercat.

Entre les opcions destaca una cuina de joguina, que costa 25 euros al mes; un cavall de fusta, 19 euros; un tobogan de plàstic, 20; un gronxador amb tota l'estructura, 16; i un llit elàstic, per la qual l'empresa demana 18 euros cada 30 dies.

La idea inicial era llogar només per mes, però al final s'han hagut d'adaptar i la flexibilitat és una de les senyes d'identitat de l'empresa. "Ara oferim joguines per a un cap de setmana o per mig any", diu a Efe Ana Catia.

En aquest curt període de funcionament, ia diferència entre dos tipus de clients: els que responen a una situació de crisi econòmica i lloguen per estalviar diners i els que poden comprar la joguina, però entenen aquesta alternativa com un ensenyament als seus fills i una forma de consum responsable.

"És habitual que, quan a un nen se li compra una joguina, aquest es cansi d'ell al cap de poc temps, i amb aquesta iniciativa s'aconsegueix evitar aquest tipus de situacions", argumenta.

En un Portugal que acaba de tornar al creixement econòmic després de tres anys en recessió, la crisi encara es nota a la butxaca del ciutadà mitjà i iniciatives com aquesta pretenen convertir-se en una alternativa per a les famílies que no poden o no volen comprar constantment joguines per seus fills.

La idea inicial era llogar exclusivament per Internet, però ràpidament es van adonar que "els clients no acabaven d'entendre la idea o demanaven aclarir alguns dubtes", pel que van decidir oferir també la possibilitat de contactar per telèfon o fins i tot concertar una cita personal .

Al contrari del que es podria esperar, l'empresa no ha notat un augment de la demanda coincidint amb aquestes dates nadalenques -en Portugal només se celebra Pare Noel i els regals es lliuren passada la mitjanit del 24 de desembre-, un fet que Ana Catia considera normal.

"És estrany regalar una cosa que en realitat és llogat", raona la creadora del negoci, que ha vist moltes possibilitats de créixer amb el lloguer d'articles per a festes, esdeveniments, sales d'espera o consultes mèdiques.

També han signat acords amb hotels per als hostes que viatgen amb nens i no volen que els seus fills es quedin sense jugar durant el cap de setmana.

El transport de la mercaderia és gratuït, encara que de moment el caràcter familiar de la companyia limita el seu radi d'actuació al nord de Portugal, ja que l'empresa té la seu a Porto. Són les propietàries o els seus marits els que porten l'article personalment a les cases dels clients, en el seu cotxe particular.

Els seus impulsors garanteixen que les joguines sempre són netejats a fons i desinfectats abans d'enviar-los a una nova casa perquè els gaudeixin altres nens.

El catàleg està a la seva pàgina web i en el seu compte de Facebook, i inclou alguns productes no disponibles al mercat lusità, pel que únicament es distribueixen de forma "exclusiva" a través d'aquesta empresa.

En cas que es trenqui completament un producte llogat, el client paga el 80% del seu valor en el mercat, tot i que la propietària afirma que, de moment, no s'han trobat amb aquesta situació.