Les tasques de rescat i senyalització.Dos membres de de la Gendarmerie accedint al punt on va caure l'avió.Membres de l'exèrcit de terra i banderoles vermelles per senyalitzar indicis rellevants. Un gendarme davant un fragment de l'avió. Els equips de rescat recuperant indicis.

Els equips de rescat que treballen a la zona dels Alps on es va estavellar l'avió de Germanwings han aconseguit recuperar les primeres restes de cadàvers de les víctimes. Ho van confirmar a última hora de la tarda d'ahir la Gendarmeria francesa, que coordina part de l'operatiu de recerca. L'avió va quedar "polvoritzat" i el treball dels metges forenses serà "extremadament llarg i difícil", malgrat que s'hi han destinat "mitjans considerables" per avançar al més aviat possible, va destacar el primer ministre francès, Manuel Valls. "L'operació durarà diversos dies, perquè cal tenir en compte les condicions extremes de la topologia del cim en el qual es va estavellar", va apuntar.

Les tasques de recerca es realitzen, fonamentalment per l'aire."Estem construint un autèntic pont aeri", diu el comandant Xabier Roy, coordinador dels helicòpters que traslladen al personal de rescat fins al lloc on dimarts es va estavellar l'Airbus A320 que cobria el trajecte entre Barcelona i Düsseldorf. Ningú a la vall d' Ubaye recorda haver anat a aquest lloc, de difícil accés, aliè a la multitud de camins que envolten aquesta turística zona del sud dels Alps francesos, molt apreciada pels amants del senderisme. Els oriünds de les poblacions veïnes com Seyne-els-Alps o Li Vernet coneixen algunes senderes que porten fins al lloc, però confessen que poques o cap vegada les han seguit.

"A peu és pràcticament impossible arribar-hi", sosté el guardabosc Gilbert Aldi qui confessa que "fins a aquí a dalt, caminant, és una bogeria pujar". El terreny és "dur, negre, com una roca, el pendent és pronunciat i caminar sobre aquest terreny és molt complicat. A més ha plogut i està relliscós", assenyala aquest experimentat agent de la Brigada de Protecció de les Muntanyes. Però sí s'hi pot arribar. Cal travessar un terreny boscós, caminar set hores i pujar un dur pendent. És gairebé com fer escalada.

"Un espera trobar un gran motor o un tros d'ala, però no hi ha res d'això. És impressionant", confessa Roy. Els helicòpters no paren d'enlairar-se des d'un terreny habilitat a aquest efecte als afores de Seyne-els-Alps. Triguen solament uns cinc minuts a arribar fins la devastació. Porten a gendarmes, forenses i investigadors de l'Oficina d'Investigació i Anàlisis (BEA) per tractar d'obtenir el màxim d'indicis que permetin determinar les causes de l'accident.

És prioritari trobar la segona caixa negra però també altres elements per a la recerca, i començar a identificar sobre el terreny les restes humanes. "Li ho devem a les famílies", afirma un investigador. No hi ha cossos sencers, senyal que l'avió va haver d'explotar després de xocar i incendiar-se pel querosè, segons indiquen fonts policials.

El rescat dels cossos portarà dies i la seva identificació setmanes, segons el fiscal de Marsella, Brice Robin, que encapçala les recerques judicials per "homicidi involuntari". I es farà amb helicòpter, afegeix Roy, perquè per terra no sembla factible. I ell vetlla perquè el pont aeri garanteixi el màxim possible d'indicis per a la recerca, sabedor que els ulls de mig món estan ara posats sobre aquest petit llogaret alpí.

Encara que la via aèria apareix com l'única viable els gendarmes tracten també d'establir una via terrestre però l'orografia i el clima hi juguen en contra. El terreny ?escarpat dificulta que s'aplani el camí.