Andreas Lubitz, alemany de 28 anys i copilot de l'Airbus A320 que es va estavellar dimarts als Alps francesos, va fer topar l'aparell de forma voluntària encara que sense aparents motius terroristes, segons les primeres conclusions de la investigació. El fiscal del cas, Brice Robin, ha anunciat aquest descobriment després de l'examen de la gravació sonora, extreta d'una de les caixes negres, del que va passar en els 30 últims minuts a la cabina de l'avió de la companyia Germanwings que feia el trajecte entre Barcelona i Düsseldorf amb 150 persones a bord.

El relat del fet, que apunta cap a un hipotètic desequilibri psicològic del copilot, sense descartar altres motivacions, ha estremit Europa. En els primers 20 minuts, el copilot va mantenir una conversa "normal i cortesa" amb el comandant, però quan se sent el comandant preparar l'informe per a l'aterratge a Düsseldorf el copilot respon de forma "lacònica".

En aquell moment, el comandant demana al copilot que prengui el comandament -presumiblement per anar al lavabo a fer les seves necessitats- i s'escolta el moviment d'una de les butaques i una porta que es tanca.

Una vegada que es queda sol, el copilot acciona el sistema de descens i ja no torna a parlar fins al moment de la col·lisió.

El comandant de la nau intenta tornar al seu lloc, per a la qual cosa truca a la porta i s'identifica diverses vegades a través del timbre, però en no poder obrir-la intenta tirar-la per la força.

Els controladors aeris de la torre de control de l'aeroport de Marsella intenten posar-se en contacte amb ell i llancen un missatge d'auxili, però Lubitz segueix en silenci i només s'escolta una respiració "normal", segons el fiscal, fins al moment de l'impacte.

"Ignorem la raó, però pot analitzar-se com una voluntat de destruir l'avió", ha assenyalat Robin.

Els passatgers no es van adonar del què passava

Les víctimes no es van adonar del que passaria fins a l'últim moment, perquè en la gravació no s'escolten crits fins a poc abans del xoc, segons ha explicat en la roda de premsa Robin, que ha descartat que el copilot hagués patit un esvaniment.

"En aquest moment, res no permet dir que es tracti d'un atemptat terrorista", ha recordat el fiscal, a l'hora que ha informat que s'ha demanat a les autoritats alemanyes tota la informació que puguin proporcionar sobre el copilot.

Lubitz, que havia començat a treballar per a Lufthansa -matriu de l'aerolínia de baix cost Germanwings- el 2013, tenia una experiència de diversos centenars d'hores de vol en aquest tipus d'aparell.

Segons el fiscal, les indagacions se centren en l'entorn del jove, la família del qual s'ha desplaçat fins al lloc dels fets però no s'ha ajuntat amb els familiars dels passatgers.

Lubitz va néixer a Montabaur, a l'estat federat de Renània-Palatinat (oest d'Alemanya), i no estava fitxat per les autoritats judicials franceses.

"Normalment, quan et suïcides, et suïcides sol, per això no he pronunciat aquesta paraula, però efectivament et pots plantejar legítimament la qüestió", ha indicat el fiscal als mitjans.

Les famílies ja han estat informades d'aquesta hipòtesi

Abans de comparèixer davant els mitjans, el fiscal es va reunir amb uns 200 familiars de les víctimes a l'aeroport de Marsella per traslladar-los tota la informació de la qual disposava, que havia estat filtrada en part la passada nit pel diari "The New York Times".

"Els parents han fet moltes preguntes sobre normativa internacional, si era normal que el comandant sortís de la cabina...", ha dit.

Alguns cossos de les víctimes van començar ja a ser rescatats ahir al vespre, i ha començat la identificació de l'ADN de les restes recuperades.

El fiscal ha explicat que "a les famílies els costa una mica creure el que ha passat. Durant una hora i quart he intentat respondre a les seves preguntes, encara que algunes dades són molt tècniques".

Els parents han arribat avui a Marsella en dos vols des de Barcelona i Düsseldorf, a més d'en un autocar des de la capital catalana, i tenen previst desplaçar-se a la localitat de Le Vernet, pròxima al sinistre, per visitar la capella ardent