La fiscalia de Düsseldorf ha informat avui que Andreas Lubitz, el copilot que presumptament va estavellar de manera deliberada l'avió de Germanwings dimarts havia rebut una baixa mèdica per malaltia, vigent per al dia de la catàstrofe, que havia trencat i ocultat a l'empresa.

El fet que entre els documents trobats hagués "baixes mèdiques trencades, actuals i fins i tot vigents per al dia dels fets" indica que l'afectat "va ocultar al seu cap i al seu entorn professional" la seva malaltia.

Els mitjans alemanys informen avui que Lubitz estava en tractament psiquiàtric i que la baixa mèdica estava emesa per un neuròleg i psiquiatre, segons l'edició digital del diari "Süddeutsche Zeitung".

Aquest mitjà assegura que Lubitz s'havia sotmès durant força temps a diversos tractaments psiquiàtrics, a càrrec de diferents metges, l'últim dels quals li havia emès la baixa que, segons va informar prèviament la fiscalia de Düsseldorf, el copilot havia trencat i presumiblement amagat a seu ocupador.

El diari berlinès "Der Tagesspiegel" informa, per la seva banda, que Lubitz, de 27 anys, havia seguit un tractament per depressió a la Clínica Universitària de Düsseldorf.

Fonts de la fiscalia van negar, en canvi, que en els registres realitzats en el seu domicili s'hagués trobat una carta de comiat "ni indicis que apuntin a un rerefons polític o religiós" per al seu procedir.

Fins ara, se sabia que el copilot de Germanwings, Andreas Lubitz, havia interromput durant uns mesos, el 2009, la seva formació i s'havia especulat sobre una possible depressió.

El president de Lufthansa, Carsten Spohr, va informar ahir de la interrupció d'aquest període de formació, però va defugir concretar a què es va deure, atenint-se a que està sota la prerrogativa de la confidencialitat mèdica.

El copilot causant de la tragèdia en el vol 4U 9525, procedent de Barcelona i amb destinació Düsseldorf que va provocar la mort de 10 gironins, va començar el seu aprenentatge als 14 anys en un club d'aviació local i va ingressar a l'escola de Bremen de Lufthansa a 2007.

El 2009 es va produir la interrupció per uns mesos aquesta formació, que va reprendre posteriorment fins a ingressar en Germanwings, filial de baix cost de Lufthansa, el 2013.

Spohr va insistir ahir que, tant a l'ingressar a l'escola com a reprendre i completar la seva instrucció, va passar els més rigorosos exàmens, tant físics com mentals.

Lubitz vivia entre el seu domicili familiar de Montabaur, en el "Land" de Renània Palatinat, i el seu habitatge privat a Düsseldorf, al veí de Renània del Nord-Westfàlia.

Tots dos domicilis, el familiar i el propi, van ser ahir objecte de llargs registres policials, en què va confiscar abundant material, inclusivament una torre d'ordinador i objectes privats, encara que fins ara no hi ha informació oficial sobre la qüestió.

Per la seva banda, el diari alemany 'Bild' havia assenyalat abans que Lubitz rebre tractament psiquiàtric per un "greu episodi depressiu" fa sis anys, en 2009. L'episodi incloïa "crisi d'ansietat i depressions" i va portar el jove a rebre tractament psiquiàtric durant 18 mesos.

La policia va concloure després de diverses hores el registre de l'habitatge del copilot d'Lubitz a Düsseldorf i la casa que compartia amb els seus pares a la localitat de Montabaur.

Els agents van abandonar amb bosses i caixes els dos habitatges. Els registres van ser ordenats, en col·laboració amb les autoritats franceses, per la fiscalia de Düsseldorf, que va explicar en un comunicat que el seu objectiu és reunir "documents personals" del copilot que ajudin a aclarir els motius que li van poder portar a estavellar l'avió.

Pel que sembla, Andreas Lubitz era un "jove normal i agradable", segons els que el coneixien a la seva localitat natal de Montabaur. Portava una vida activa, corria la mitja marató, li agradava la música pop i els night-clubs. Ningú del seu entorn s'explica què va poder passar perquè actués d'aquesta manera.

Avui s'ha sabut, a més, que el comandant de l'avió de Germanwings estrellat, Patrick S., va tractar d'enderrocar la porta de la cabina amb una destral en comprovar que Lubitz li havia bloquejat l'entrada quan tornava del servei, segons informa el diari alemany Bild.

Per la seva banda, el primer ministre francès, Manuel Valls, ha assegurat aquest divendres que no descarta cap hipòtesi sobre el sinistre de l'avió de Germanwings encara que "tot" se centra en el gest "suïcida" del copilot Andreas Lubitz.

"Tot s'està movent cap a aquest gest que s'arriba a definir: boig, criminal, suïcida", ha afirmat el cap de l'Executiu, en una entrevista a la cadena de televisió francesa iTélé. Valls ha assegurat que la companyia aèria Lufthansa, matriu de Germanwings, donarà respostes sobre el seguiment psicològic del copilot.

Els investigadors de la col·lisió de l'Airbus A320 de Germanwings creuen que el copilot va estavellar l'aparell "amb voluntat de destruir l'avió" per raons que es desconeixen, tot i que en aquest moment "res permet dir que es tracti d'un atemptat terrorista".

El fiscal de Marsella encarregat del cas, Brice Robin, ha explicat que el copilot, identificat com Andreas Lubitz, de 28 anys, nacionalitat alemanya i no classificat com a terrorista, va respirar "amb normalitat" fins al moment de la col·lisió als Alps francesos, segons l'enregistrament sonor recollida en una de les caixes negres.

Malgrat que en els primers 20 minuts el copilot va mantenir una conversa "normal i cortès" amb el comandant, després s'escolta al comandant preparar l'informe d'aterratge a Düsseldorf, al qual el copilot respon de manera "lacònica".

Posteriorment, el comandant demana al copilot prendre el comandament -presumiblement per anar a fer les seves necessitats- i s'escolta el moviment d'una de les butaques i una porta que es tanca.

En aquest moment, quan el copilot ja està sol, acciona el sistema de descens i ja no torna a parlar fins al moment de la col·lisió.

"Ignorem la raó, però pot analitzar-se com una voluntat de destruir l'avió", ha assenyalat Robin.

Robin afegir que les víctimes no es van adonar del que anava a succeir fins a l'últim moment, perquè en l'enregistrament no s'escolten crits fins poc abans de l'impacte.

A més, ha recordat que aquest aparell és "bastant gran" i que els passatgers "no estan just al costat de la cabina", però ha insistit que els crits només se senten en els últims minuts de la gravació.

"La mort va ser instantània, l'avió literalment explotar en xocar contra la muntanya", va explicar el fiscal.