Després de l'accident dels Alps francesos, molta gent es pregunta com el copilot va poder tancar la cabina i evitar que entrés el pilot. Segons els experts, el sistema d'obertura de la porta de la cabina dels pilots d'un avió i els seus codis d'accés perquè un tripulant pugui tornar es revisa abans de cada vol. Així ho van confirmar el degà del Col·legi de Pilots (Copac), Luis Lacasa, i el professor de l'assignatura d'Investigació d'Accidents Aeris a l'escola de pilots Adventia, Raúl Vicente.

Vicente va indicar que és factible que un dels tripulants pogués estar fora de la cabina per necessitats fisiològiques, atès que quan el vol es troba en fase de creuer si que poden abandonar-la. Per a l'expert en seguretat aèria, el retorn del tripulant a la cabina és possible per dos mitjans: bé perquè el pilot que està en el seu interior ho permet o bé per si mateix, en activar un codi de seguretat.

Per la seva banda, el degà de COPAC apunta que aquest sistema d'accés es revisa abans de cada vol, com a part del protocol de seguretat, tant el seu funcionament com la composició de la clau. El sistema d'accés des de l'exterior té dos codis. Un és l'estàndard, per fer alguna consulta i que activa un xiulet intermitent, i un altre és el d'emergència, que provoca dins de la cabina un soroll "molt fort i evident".

Aquest últim sistema, segons Luis Lacasa, "et fa reaccionar, i s'activa quan algú està intentant entrar de forma urgent". El pilot disposa de 20 segons per bloquejar la porta i anul·lar l'accés si comprova per la càmera alguna situació de risc, va assenyalar Lacasa. Els sistemes d'entrada a cabina i el consegüent bloqueig des de l'interior estan dissenyats "per evitar que s'hi pugui accedir sota amenaces", va apuntar. La cabina o cockpit de l'Airbus A320 sinistrat als Alps francesos és inaccessible en cas de bloqueig intern dels seus codis, tal com sembla que va fer el copilot que va estavellar l'avió de Germanwings contra els Alps francesos, segons van revelar els investigadors.

Després dels atemptats de l'11 de setembre de 2001 als Estats Units, en què diversos terroristes suïcides van aconseguir endur-se els comandaments de quatre avions que van estavellar contra les Torres Bessones o el Pentàgon, es van actualitzar els protocols de seguretat. A partir d'aquells atacs, es van reforçar les mesures de seguretat per accedir al compartiment des d'on es prenen totes les decisions de vol, de manera que des de l'interior es pot bloquejar la porta per fer la cabina inaccessible.

Obligatori 2 persones a cabina

El cas de l'accident de Germanwings ha fet replantejar la seguretat a la cabina i Easyjet ahir va nunciar que des d'avui obligarà que almenys dos membres de la tripulació estiguin a la cabina de l'avió en tot moment. Una mesura que també s'aplicarà en breu a l'aerolínia Norwegian. Per la seva badna, l'austríac Niki Lauda, triple campió mundial de Fórmula 1 i fundador de les companyies aèries Laudair i Niki, exigeix una reacció de totes les companyies a la catàstrofe als Alps que suposi prohibir de manera immediata que un pilot es quedi sol a la cabina.