El Jutjat d'Instrucció número 13 de Sevilla va aixecar el secret de les actuacions sobre la investigació de l'accident de l'avió de transport militar A400M, el passat 9 de maig, en què van morir quatre persones i dues van resultar ferides greus. Fins aquest moment s'ha procedit a extreure les dades de les dues caixes negres, FDR (Fly Data Record) i CVR (Cockpit Voice Record).

La primera de les caixes s'analitza en els laboratoris de L-3 COM, Aviation Recorders 100, als Estats Units, i la segona a la BEAD Air, França, sense que, fins al moment, s'hagi emès cap informe sobre les causes exactes que van motivar l'accident.

L'equip d'investigació de la Citaam, organisme del Ministeri de Defensa encarregat d'elaborar l'informe tècnic, porta a terme aquesta investigació amb suport d'un grup reduït de tècnics especialitzats d'Airbus en els diferents sistemes de l'aeronau. Així mateix, continua la investigació per a l'anàlisi de la totalitat de les dades extretes dels diferents equips de l'aeronau.

La titular del jutjat d'instrucció 13 de Sevilla, Ana Rosa Curra, va acordar el passat 12 de maig el secret de sumari de les actuacions sobre l'accident de l'A400M per garantir una investigació objectiva i veraç del que va passar.

Nova polèmica

En els darrers dies s'ha generat certa polèmica sobre les causes de l'accident de l'A400M arran d'unes declaracions del responsable d'estratègia i màrqueting d'Airbus Group, Marwan Lahoud, en què apuntava com a causes de l'accident errors de muntatge a la planta de Sevilla, on s'acobla aquest avió militar.

Un dia més tard un portaveu d'Airbus Defense and Space es desmarcava d'aquestes declaracions en assegurar que és "molt aviat per establir" les causes de l'accident i en expressar el suport a la investigació oficial de l'accident, que porta a terme el Citaam -comissió per la investigació tècnica d'accidents d'aeronaus militars-, dependent del Ministeri de Defensa.

Des de París, el passat dissabte el president del grup Airbus, Patrice Bregier, va destacar que l'accident de l'A400M no es va deure a un error de concepció d'aquest avió militar, sinó que les causes van ser els procediments dels vols de prova o l'aplicació d'aquests procediments.