L'Ajuntament de Calvià va aprovar abans de la seva dissolució tres normes per combatre els principals problemes que malmeten la imatge turística del municipi: el "balconing", els abusos en les rutes etíliques o "pub crawling" i el consum d'alcohol en grup al carrer, tot i que per evitar això darrer encara no hi haurà multes. Els canvis, aprovats per unanimitat en l'últim ple de la legislatura, afecten tres ordenances municipals diferents i entraran en vigor el 9 de juny.

Entre allò acordat hi ha diversos canvis en l'Ordenança Municipal de Policia i Bon Govern orientats sobretot al fet que no hi hagi multituds alcoholitzades a la via pública i a evitar l'anomenat "balconing", que es considerarà falta greu i podrà ser multat amb quantitats que van des dels 750 als 1.500 euros.

La llei prohibeix expressament consumir alcohol en grup generant sorolls i molèsties, "especialment" entre les deu de la nit i les vuit del matí, i també la venda i distribució de begudes alcohòliques des de la mitjanit fins a les vuit del matí.

La decisió de prohibir "el consum, subministrament i distribució generalitzada" d'alcohol als espais públics es va adoptar després de la proliferació d'imatges de turistes borratxos a qualsevol hora del dia a Punta Ballena i Magaluf, però un dels responsables del canvi normatiu, el cap d'àrea de Comerç i Activitats de l'Ajuntament, Joan Feliu, va puntualitzar que per ara no hi haurà multes.

"Eradicar és complex i ara es tracta bàsicament de donar informació i conscienciar", va explicar sobre la norma que prohibeix les aglomeracions al mig del carrer per beure, a la qual de moment s'aplicarà una moratòria la durada de la qual "dependrà dels resultats".

De manera que la "prohibició" d'emborratxar-se com fins ara fan amb impunitat els turistes quedarà de moment en advertència, i l'Ajuntament ho complementarà "amb una campanya d'informació amb els operadors turístics, als hotels i amb els guies i comerços", va explicar Feliu, tot afegint que caldrà esperar el que decideixi el pròxim govern després de les eleccions d'avui.

Sobre el "balconing", Feliu va aclarir que, pròpiament dit, consisteix a llançar-de la balconada a la piscina i que a Calvià no n'hi ha hagut cap cas en els dos últims anys. "El que més passa aquí és gent que passa d'un balcó a un altre en estat d'embriaguesa i cau", va recordar.

Per evitar-ho, l'Ajuntament farà responsables els qui el practiquen o incitin a fer-ho, perquè posen en perill la seva seguretat o la de tercers, "sense que es pugui estendre aquesta responsabilitat" a l'establiment on passi el fet.

El consistori també va modificar l'ordenança que va aprovar l'any passat per regular les excursions etíliques de bar en bar, de manera que endureix els requisits a les empreses que ofereixen "pub crawling".

Per evitar abusos, cada empresa podrà organitzar només una excursió diària (n'hi havia que feien fins a tres torns), a la publicitat no es podrà incitar al consum d'alcohol ni a practicar "jocs sexuals" (com el ja popular "mamading") i a més el màxim de participants es redueix de 50 a 20.

Per acabar amb les disbauxes que generava aquesta pràctica, ara tampoc pot haver-hi més d'un grup de "pub crawling" alhora en un mateix establiment.

Altres novetats de bon govern respecte a la norma que es va aprovar el 1991 són que la nova ordenança prohibeix específicament anar nu o sense samarreta pel carrer excepte en primera línia, "defecar, orinar o escopir" en parcs i jardins i llençar al terra "burilles, xiclets, peladures, papers, plàstics, llaunes, envasos, ampolles o similars". Defecar al carrer serà una infracció greu, que pot comportar una multa de 750 a 1.500 euros.

S'afegeixen també normes de conducta que impedeixen el vandalisme i les destrosses al carrer i obliguen els organitzadors d'actes públics culturals, lúdics, festius i esportius a vetllar per evitar que es produeixin.

Regulació de la publicitat

Finalment, l'Ajuntament també ha modificat la norma que regula la publicitat dinàmica (l'anomenat "ticketing") reduint la presència de les persones que reparteixen publicitat a un agent per cada 100 metres quadrats de local, amb 10 llicències com a màxim per a les discoteques, quatre per als cafès concert i dos per a bars i restaurants. La filosofia del triple canvi normatiu és optar per una relació sana entre turistes i veïns.