Atenció, pregunta: intenta Twitter amagar la desacceleració d'audiència eliminant el comptador que permetia saber quant es comparteixen els seus continguts? La companyia va al·ludir a raons econòmiques i de simplificació aprofitant una renovació estètica, però la conseqüència immediata d'una mesura que impedeix l'accés a les dades sobre la ressonància social dels tuits va ser el descens d'aquests. Les veus més escèptiques veuen en aquesta mesura una tàctica per dissimular la pèrdua d'influència de la xarxa, sobretot si se la compara amb Facebook.

I és que Twitter, a més dels problemes per monetitzar el seu negoci, s'enfronta a l'aparent contradicció de comptar encara amb molts seguidors, però amb una audiència menor. Té avantatges evidents i és un espai on sembla obligatori estar, sobretot si s'és una celebritat o es té una empresa que aprofita els avantatges de la comunicació instantània, però l'escassetat d'interaccions en la major part dels comptes d'usuaris de Twitter demostra la seva fragilitat com a generador d'audiències.

Això explica, una vegada més, per què Facebook té un poder publicitari evident i Twitter encara no ha trobat la tecla per guanyar diners amb els anuncis. A això cal afegir un fet inqüestionable: la mala fama que Twitter arrossega per l'abundància de zones errònies en els seus continguts, amb casos constants i de vegades devastadors d'autèntics linxaments virtuals, bombardejos massius d'insults i desinformació tòxica. Sense oblidar que a la xarxa de Mark Zuckerberg s'ha consolidat la presència dels més joves, als que no els agrada ja tant Twitter, amenaçat fins i tot en el seu projecte de ser imprescindible per seguir en directe els esdeveniments (des dels Goya fins a un concert passant per una desfilada de moda o una festa) per l'arribada de competidors més nous.

Amb tot, i com bé explica el periodista digital i professor universitari Borja Ventura, pensar en un futur negre per a Twitter és prematur. "La qüestió", apunta, és que "sembla too big to fail ara mateix. Però en el mercat digital cada any és una dècada, i sense model de negoci clar, sense estratègia de futur i amb competència en auge els terminis s'escurcen".

Que no bufen bons temps per a Twitter ho demostren els seus canvis cada vegada més freqüents per enganxar nous usuaris, com la substitució de l'estrella amb la qual es marcava un favorit per un cor de l'estil de "m'agrada". El seu experiment de modificar la línia temporal per accedir als comentaris dels usuaris dels que som seguidors per ordre de rellevància i no cronològic està rebent una allau de crítiques negatives, entre altres coses perquè sortirien perjudicades les actualitzacions en temps real, una de les raons de ser de Twitter.

Recerca de solucions

Vist el vist, superada ja en usuaris per Instagram, la xarxa social de fotografia, Twitter busca desesperadament solucions per tenir més èxit publicitari, i una d'elles, que segurament no serà molt popular, és treure profit dels 500 milions de visitants no registrats o que no han iniciat sessió però que llegeixen comentaris o entren en perfils. Quan ho facin, els esperaran els tuits patrocinats.