13 de abril de 2019
13.04.2019
Diari de Girona

El Govern britànic veu probable votar al Parlament sobre un segon referèndum

El ministre de Finances assegura en tot cas que l'Executiu continua oposant-se a realitzar una nova consulta en considerar-la una traïció a la votació de juny del 2016 Iberia i Vueling entreguen al Govern espanyol els seus plans de contingència davant la possibilitat que hi hagi un Brexit dur

13.04.2019 | 00:51
Hammond considera que serà difícil un segon referèndum abans del 31 d'octubre.

El ministre de Finances del Regne Unit, Philip Hammond, va assegurar que és «bastant probable» que «en algun moment» el Parlament britànic voti sobre la possibilitat de celebrar un segon referèndum sobre el Brexit per superar l'actual bloqueig. «És una proposta que és molt probable que es porti al Parlament en algun moment», va explicar Hammond a Washington, on va participar a la reunió de primavera del Fons Monetari Internacional (FMI). No obstant això, al mateix temps va explicar que serà difícil organitzar una nova consulta popular abans del 31 d'octubre, la data límit per al Brexit que els Vint-i-set van donar a la primera ministra britànica, Theresa May, a la cimera de dimecres passat.

La idea d'un segon referèndum ha estat en discussió des de l'inici de la crisi política al Regne Unit com a conseqüència del Brexit. May l'ha rebutjat fermament, per considerar que seria trair el resultat de la votació del 23 de juny de 2016, en la qual els britànics van decidir per una estreta majoria abandonar la Unió Europea. Hammond va aclarir que la posició de Downing Street no ha canviat. «El Govern s'oposa a un referèndum confirmatori i, per tant, no l'avalaríem», va destacar.

La Cambra dels Comuns ha rebutjat fins a tres vegades l'acord del Brexit negociat per Londres i Brussel·les, quelcom que ha obligat May a demanar dues pròrrogues a la UE per evitar un divorci caòtic: del 29 de març al 12 d'abril i ara fins al 31 d'octubre.

La primera ministra ha iniciat unes negociacions amb la principal força opositora, el Partit Laborista de Jeremy Corbyn, per intentar arribar a un acord que permeti superar la paràlisi parlamentària. Els laboristes es queixen que l'Executiu no ha cedit en les seves posicions inicials. Alguns laboristes pressionen Corbyn perquè posi damunt de la taula de negociacions la possibilitat d'un segon referèndum.

En un altre ordre de coses, Iberia i Vueling, companyies del grup IAG, han entregat ja a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), organisme adscrit al Ministeri de Foment d'Espanya, els seus respectius plans de contingència davant d'un escenari de Brexit dur, dins del termini que s'havia fixat per a això, segons van confirmar fonts del hòlding aeri, que van evitar donar detalls específics del seu contingut. «No donarem detalls específics, però reiterem que tenim la convicció que complirem amb la normativa aplicable sobre la propietat i el control a la Unió Europea després del Brexit», va assegurar una portaveu de la matriu d'Iberia i Vueling, que agrupa també British Airways (BA) i Aer Lingus.

Totes dues aerolínies van fer arribar dimecres passat els seus plans al regulador competent a Espanya, l'AESA, com a companyies amb llicència d'operador aeri emesa a Espanya, un dia abans que expirés el termini. L'AESA tindrà dos mesos, fins al 12 de juny, per avaluar els plans de contingència presentats per Iberia i Vueling, per convèncer Brussel·les que després del Brexit seguiran complint les exigències comunitàries que permeten operar les rutes entre els destins de la Unió Europa. Segons expliquen des d'aquest organisme, serà l'AESA qui elevi el seu informe directament a la Comissió Europea.

A partir d'ara comença a comptar a més el període de sis mesos que la UE ha acordat donar a les aerolínies per complir amb les obligacions de propietat i control que els permetin operar com a companyies europees després del Brexit en qualsevol dels seus escenaris.

Les regles comunitàries estableixen que les llicències d'explotació per a vols dins de la UE s'han d'assignar a companyies el control efectiu de les quals recaigui sobre un estat membre o sobre els seus nacionals i que la propietat del 50% més una de les accions sigui també europea.Si les aerolínies considerades europees fins ara per tenir una participació majoritària britànica es mantenen sense canvis, perdran aquest estatus europeu amb la sortida del Regne Unit del club i, per tant, perdrien també la seva llicència intraeuropea automàticament, per la qual cosa requereixen una reestructuració del seu accionariat.

Des d'IAG segueixen defensant que el grup és una companyia espanyola, amb seu social a Madrid, i que les seves aerolínies tenen certificats d'operació establerts "des de l'inici de les seves operacions i amb el suport de sòlids negocis a Espanya, Irlanda, França, Àustria i el Regne Unit que brinden llocs de treball a desenes de milers de ciutadans europeus i operen una flota de 573 avions".

Ja al febrer, amb motiu de la presentació dels seus resultats anuals, el conseller delegat d'IAG, Willie Walsh, assegurava que el grup estava "avaluant i preparant-se per als possibles canvis" que es produeixin després del 'Brexit' i assenyalava que la companyia aplicaria "el pla apropiat en el moment oportú".

LLICÈNCIA D'AESA, SUPERVISIÓ EUROPEA

Les llicències d'explotació les assignen les autoritats competents nacionals, en el cas d'Espanya, l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), i per tant li correspondria a elles concedir en un primer moment la llicència a Iberia i Vueling perquè continuï amb normalitat la seva activitat actual.

Però la Comissió Europea supervisa la concessió de les llicències i pot impugnar-les si considera que en algun cas han estat assignades contravenint les normes per a l'explotació de serveis aeris de la UE.

En aquest cas, Brussel·les iniciaria nous contactes amb les autoritats nacionals per demanar més informació i proves que la llicència compleix els requisits legals.

De no donar-se per satisfeta amb aquest intercanvi, la Comissió pot reclamar a l'autoritat que ha concedit el permís de "mesures correctives adequades o que suspengui la llicència d'explotació", segons recull la normativa comunitària.La suspensió d'aquesta llicència implica que una aerolínia no pot operar vols dins de la Unió Europea, encara que podria recórrer la decisió davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook