03 de octubre de 2019
03.10.2019
Diari de Girona

Tots els partits excepte el PNB signen un acord davant de notari per reduir la publicitat electoral

03.10.2019 | 00:23
La JEC va demanar a Celaá que no faci política a les rodes de premsa dels divendres.

Els principals partits del Congrés, excepte el PNB, han arribat a un acord per reduir la publicitat electoral per al 10-N, fet pel qual no col·locaran banderoles als llocs reservats com a gratuïts pels ajuntaments, ni contractaran publicitat exterior o espais comercials per a cartells i altra propaganda. L'acord, proposat pel PSOE, va ser signat davant de notari per PP, Cs, Podem, Vox, ERC, JxCAT, i Compromís, i només el PNB va anunciar que no el signarà. Fora del conveni queda la col·locació de cartells i pancartes que es produeix de manera tradicional la nit d'inici de la campanya electoral als espais gratuïts que els ajuntaments habiliten per a això, d'acord amb l'article 55 de la Llei orgànica de règim electoral.

El PP va assegurar que eliminarà tota la publicitat electoral a l'exterior, segons va explicar en un comunicat, en el qual va assenyalar que es tracta de ser «coherents» amb la posició que han mostrat fins ara, perquè creuen que els espanyols «mereixen més propostes i menys propaganda». Per contra, van criticar que altres partits «es bolcaran en la campanya electoral» per «tapar el bloqueig» a què ha estat sotmès el país en els últims mesos. En concret, es refereix al PSOE i al seu líder, Pedro Sánchez, a la «incapacitat» per negociar del qual atribueixen la repetició electoral.

Ciutadans, que també va signar l'acord davant de notari, va lamentar que la proposta socialista no inclogui unificar en un enviament la publicitat electoral dels partits als domicilis, quelcom que, segons càlculs de la formació taronja, suposaria un estalvi de 20 milions d'euros.

Unides Podem va lamentar, així mateix, que no s'hagin acordat mesures que suposin un major estalvi, com la del «mailing» únic, i que tampoc s'hagi contemplat la celebració de dos debats entre els candidats dels principals partits, que ells han proposat.

Vox va argumentar que se suma a la iniciativa d'«estalvi publicitari» per a la campanya electoral perquè sempre ha defensat que el cost dels partits polítics «no pot seguir recaient en la butxaca dels ciutadans a través d'indemnitzacions i subvencions».

La publicitat exterior mitjançant cartells i banderoles que van emprar els partits a l'última campanya electoral, corresponent a les eleccions de juny de 2016, va costar més de 2,4 milions d'euros, tot i que formacions com el PSOE, Podem i Bildu van decidir no gastar res.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Notícies relacionades