El 9 de maig de 1950 naixia a Barcelona Seat, la companyia que va posar Espanya sobre rodes i que avui, 70 anys després, pot presumir d'una història d'èxits gràcies a models com el 600, l'Ibiza o el León, però també per haver contribuït a pal·liar la greu crisi sanitària que viu el país per la Covid-19.

Corria l'any 1953 quan l'empresa posava en marxa la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona, amb una producció diària de cinc vehicles Seat 1400 i amb una plantilla de 925 persones. La companyia, que forma part del Grup Volkswagen, ha sabut créixer, transformar-se i reinventar-se al llarg d'aquestes set dècades fins a convertir-se en el primer exportador industrial espanyol -ven a fora el 80% de la seva producció-, amb una activitat que representa l'1% del PIB nacional, fàbriques a Barcelona, el Prat de Llobregat i Martorell i una plantilla directa de més de 15.000 persones.

«L'evolució de Seat en aquests 70 anys ha estat vertiginosa, des del disseny dels seus cotxes al volum de les exportacions, passant per la producció [...]. Ara mateix, Seat és una companyia que creix i que segueix oferint les millors solucions de mobilitat», explica el vicepresident de Recursos Humans i Organització de la marca, Xavier Ros.

Durant quaranta anys, Seat va fabricar a la Zona Franca models icònics com el 600, el 1400 o el 127, fins que el 1993, i després d'una inversió de 244.500 milions de pessetes (uns 1.470 milions d'euros), va traslladar la producció a la nova planta de Martorell, que es va estrenar amb el llançament de la segona generació de l'Ibiza i el nou Córdoba.

Seat ha produït fins avui més de 19 milions de vehicles, tant a Martorell, on actualment es fabriquen l'Ibiza, l'Arona i el León, com en altres plantes de el grup a la República Txeca, Alemanya, Portugal i Eslovàquia.

En els últims anys, Seat ha entrat en nous segments de mercat, com el dels SUV (vehicles «tot camí»), amb els models Ateca, Arona i Tarraco, i ha fet una aposta decidida per la mobilitat sostenible, sumant a la seva oferta nous models elèctrics i híbrids.

«El futur de l'automòbil és sens dubte elèctric», sosté Ros, que assegura que el sector es troba immers «en una etapa de transformació sense precedents» i que la mobilitat verda «serà una peça clau d'aquest futur», ja que és la única via per assolir les metes mediambientals marcades en els Acords de París.

I és que, més enllà de fabricar automòbils, Seat vol convertir-se en un «proveïdor de serveis de mobilitat» i per això s'ha embarcat en projectes com Seat Urban Mobility, una unitat estratègica de negoci en mobilitat urbana, ha llançat un servei de cotxe compartit i ha dissenyat altres vehicles elèctrics, com una motocicleta o un patinet.