La companyia automobilística Nissan tancarà la seva fàbrica de Barcelona i traslladarà la seva producció a diferents plantes de Renault, segons va anunciar el diari japonès Nikkei. Tal com va avançar la premsa japonesa, aquest moviment s'emmarcaria en un pla de reorganització de la firma a causa de la pandèmia del coronavirus, que podria incloure la reducció d'un 20% de la seva capacitat productiva a Europa fins a l'any 2023.

En aquest sentit, la firma nipona va assenyalar en un comunicat que l'empresa no farà comentaris sobre els «rumors» publicats al diari Nikkei, de manera que no va confirmar ni desmentir aquesta informació.

Aquesta situació podria posar en risc uns 3.000 llocs de treball directes a les instal·lacions de la companyia a Barcelona i prop de 20.000 llocs de treball indirectes a la província.

Just aquesta setmana, el secretari general de CCOO, Unai Sordo, va demanar al president del Govern, Pedro Sánchez, en el marc del pacte per prorrogar els expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) fins al 30 de juny, que busqués la implicació de Renault per evitar el tancament de les plantes catalanes de Nissan. El sindicat considera que la solució pot venir del fabricant francès, part de l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi i que a partir de juliol passarà a estar dirigit per l'expresident de Seat Luca de Meo, que esperen que es pronunciï i porti «bones notícies».

Nissan a l'any fiscal 2019 va produir al voltant de 55.000 vehicles a Espanya, la qual cosa representa aproximadament el 10% de la seva producció europea. La companyia fabrica a la línia 1 de les seves instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona pick-ups de les marques Mercedes-Benz, Nissan i Renault, mentre que a la línia 2 de la seva planta s'acobla l'e-NV200.

Vaga indefinida

Actualment, els treballadors de Nissan a Barcelona es troben en vaga indefinida fins que la direcció de la companyia «clarifiqui» el futur immediat de les instal·lacions. La vaga es va iniciar el dilluns 4 de maig, dia en què la firma automobilística reprenia l'activitat després de set setmanes aturada pel coronavirus, únicament a la fàbrica d'estampació de Montcada i Reixac perquè amb ella era suficient per deixar de fabricar la pick-up de Mercedes-Benz a la Zona Franca i, al mateix temps, assegurar les mesures de protecció davant del coronavirus. De fet, el dimecres 6 de maig la companyia va aturar la planta de la Zona Franca de Barcelona per falta de peces a causa de la vaga a Montcada i Reixac.

Dimarts passat, els comitès d'empresa de les plantes de Nissan a Catalunya van presentar una demanda judicial contra la companyia per una presumpta «vulneració del dret a vaga» després que l'automobilística decidís tornar a incloure 900 treballadors a l'ERTO per força major presentat al març.