Els concessionaris de caravanes, furgonetes càmper i autocaravanes van constatar mesos enrere com la pandèmia va fer créixer la demanda per llogar un d'aquests vehicles per a les vacances d'estiu. Es va vendre com «el mètode de viatge més segur que hi ha perquè estàs a casa teva», destacaven des de l'Associació Espanyola de la Indústria i Comerç del Caravàning). El que més va cridar l'atenció va ser el lloguer d'autocaravanes, una opció que el sector calculava que es disparava un 40% en comparació a la campanya d'estiu de l'any passat. Al mateix temps, a les portes dels mesos més forts, empreses dedicades a camperitzar furgonetes van constatar que l'interès per transformar els seus vehicles en allotjaments havia crescut un 140%.

D'ençà que es va reprendre l'activitat després del confinament, als concessionaris del sector del caravàning no van parar d'arribar peticions de clients que volien llogar un vehicle per a l'estiu. El càlcul que es va fer en el seu moment era que el lloguer d'autocaravanes a l'estiu -de juny a setembre- creixeria un 40%, mentre que el de caravanes ho faria en menor mesura. Calia mirar-s'ho pel costat bo, ja que el sector es va beneficiar de la pandèmia en positiu. Els concessionaris van haver de refer les previsions d'adquisicions de vehicles davant la demanda que es va generar. Des d'ASEICAR defensen que el lloguer de les autocaravanes «no és gaire car si es té en compte que tens cuina i lavabo», i asseguren que la mitjana del preu se situa entre 120 i 150 euros al dia. Pel que fa a la compra, el preu d'aquests vehicles rondava mesos enrere els 60.000 euros. El sector admet que aquest serà un any en què baixarà l'interès per adquirir una autocaravana de propietat i el que s'ha notat al llarg d'aquests mesos és el lloguer. L'ascens que ha viscut el caravàning els últims vuit anys -de gairebé un 300%-, fa que els concessionaris afrontin amb cert optimisme aquesta segona meitat de l'any, després del sotrac econòmic que els ha suposat el tancament dels darrers mesos i la pèrdua de la campanya de Setmana Santa.

Moltes empreses del sector han hagut de fer un esforç per tenir una flota de vehicles a punt davant la demanda registrada

Pel que fa als protocols de desinfecció dels vehicles arran de la crisi de la covid-19, ASEICAR ha establert l'ús d'una màquina d'ozó i de peròxid d'hidrogen fumigat. El tractament s'aplica a l'interior de les autocaravanes durant trenta minuts i posteriorment el vehicle necessita una ventilació de dues hores. «Un cop acabat, marquem el vehicle amb una etiqueta per certificar que està higienitzat», remarquen.

D'altra banda, cada cop són més les persones que durant aquests mesos han apostat per fer turisme de proximitat i veuen una opció convertir una furgoneta en un habitatge de vacances. Hi ha empreses especialitzades en dotar furgonetes de llits, cuina, lavabo i allò que el client necessiti. El sector ja vivia un bon moment, però aquest any, arran del coronavirus, les consultes s'han incrementat en un 140% en algunes empreses, que fins i tot han hagut d'establir una llista d'espera, i el temps per entregar una furgoneta equipada ha estat, aproximadament, d'uns tres mesos.

Moltes empreses del sector han hagut de fer un gran esforç per aconseguir que la gent que havia demanat aquest servei pogués tenir el vehicle a punt per a les vacances. El preu, però, és elevat i no està a l'abast de totes les butxaques.