Segurament, lector, quan hagi arribat al final d'aquest article en qualsevol punt del món s'haurà produït un ciberatac... i 40 segons després un altre, i 40 segons després es repetirà... i així un darrere l'altre. Però és que, a més, les perspectives de futur no són tampoc gens encoratjadores, i és que es calcula que l'any 2021 els ciberatacs seran encara més freqüents i cada 11 segons un negoci patirà un atac. Són dades recollides en l'informe tecnològic La ciberseguretat a Catalunya, elaborat per la Unitat d'Estratègia i Intel·ligència Competitiva d'ACCIÓ i el Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya, publicat l'octubre de l'any passat.

Aquestes xifres ens situen davant un panorama de constant alterna i en què cal prendre mesures per combatre aquest augment dels ciberatacs. Està calculat que el 91 per cent de les empreses espanyoles admet haver patit en algun moment un ciberatac només al darrer any. I què passa davant d'aquesta situació? Doncs abans que res cal formació i personal especialitzat en ciberseguretat. El 33 per cent de les organitzacions espanyoles consideren que un dels principals obstacles és la manca de personal especialitzat en la matèria, tot i que el 39 per cent assegura que ja té un programa de formació i de sensibilització de cara als treballadors.

Al darrere d'un atac i amagat en l'anomenat cibercrim, pot haver-hi des d'estats i nacionals, cibercriminals que busquen el frau i l'enriquiment il·lícit, ciberterroristes que poden actuar individualment o hacktivistes amb una causa política al darrere o ideològica. El principal motiu que hi ha en un ciberatac és el segrest de la nostra informació, en concret en un 41 per cent. En segona posició se situaria una amenaça interna, en un 27%, i en tercer lloc, una motivació política, en un 26 per cent. Són igualment dades recollides en l'informe que analitza el panorama de la ciberseguretat a Catalunya. Altres motius que s'amaguen darrere d'un ciberatac són una competició (26%), la ciberguerra (24%), usuaris indignats (20%) i finalment alguna motivació desconeguda (11%).

En el cas de la indústria en l'informe s'analitza també la importància de la ciberseguretat. Pel que fa a les empreses es posa de relleu que un entorn cada vegada més connectat permet «generar noves empreses que desenvolupen tecnologies per a determinats tipus d'atac, nous models de negoci basats en l'estudi de vulnerabilitats». Això dona peu a transformació d'empreses, creació de nous llocs de treball i oportunitats per a start-ups. En l'informe s'aconsella també que la implantació de bones mesures de ciberseguretat per evitar precisament vulnerabilitats «pot suposar un estalvi de despeses per disminució del nombre d'hores aturades i reïnicis de sistemes, reparació de dispositius, fuites de dades que poden exposar qüestions privades o sensibles i repercussions legals».

En el cas d'una empresa cal tenir molt present que un atac important pot afectar de manera significativa la seva imatge i reputació davant del marcat. La imatge pot ser molt perjudicial. Igualment, la ciberseguretat pot contribuir al ple desenvolupament «d'altres tecnologies innovadores com la IoT, el vehicle connectat, la indústria 4.0, l'eHealth o l'e-commerce». Això sí, cal donar formació als treballadors per evitar els cada vegada més repetits atacs.