L'associació el Gebre va néixer el 2013 amb l'objectiu de capgirar el paradigma d'allò que ha de ser l'educació. L'entitat gestiona escoles bressol, assessora equips educatius, proporciona serveis de lleure i de psicopedagogia i assessora famílies. També guia als ajuntaments a planificar i marcar una línia educativa del poble o ciutat.

Les llars d'infants han deixat de ser uns llocs on únicament guarden els nens?

Les llars d'infants per definició ja no haurien d'haver estat mai llocs on només es guarden infants. Han de ser un espai d'aprenentatge, de cura, de creixement, de confiança, d'estima? a través d'un programa educatiu de qualitat i pedagògic.

Per què és important educar els nens des de ben petits?

En els tres primers anys de vida, l'infant creix més ràpid que en tota la resta de la seva vida junta. Aprèn a relacionar-se, a parlar, a caminar. I tota la resta de la vida ho perfecciona, ho modifica, però tot a partir d'aquesta base. És lògic doncs, establir una bona base en aquesta etapa. Cada vegada més famílies busquen escoles on no facin coses «molt xules», sinó que les mestres tinguin una mirada especial cap al seu fill.

Com es treballa l'aprenentatge en els nens de 0 a 3 anys?

L'aprenentatge no es treballa, es produeix. I com a docents hem de garantir les eines, espais i temps per tal que els infants produeixin el seu aprenentatge. Si no li donem tot això, podem fer que l'infant quedi estancat i això pot generar frustració o conductes disruptives. És important que l'infant sàpiga aprendre per si mateix, i que el mestre l'ajudi preparant-li l'entorn favorable per a que ho pugui fer.

Quin paper tenen en aquest procés les emocions?

Un nen emocionalment fort aprèn per ell mateix, aprèn de la interacció sana que ha establert amb els altres (infants o adults), i això l'ajuda a seguir desenvolupant-se en un ambient saludable emocionalment. Això l'ajudarà a resoldre els seus conflictes, a expressar la seva felicitat i tristesa i a saber gestionar els fracassos. El problema és que molts adults no hem estat educats en emocions, i ens costa poder ajudar als nostres fills a gestionar-les.

Pel que fa al programa educatiu, què es fa malament a les llars d'infants?

El programa educatiu en general ignora les llars d'infants, i això és el que és millorable. Per un costat en la normativa, estructura i organització, en el finançament, en l'estabilitat docent i en les figures dels docents. No pot ser que un país que lloa el seu sistema educatiu, tingui una etapa de 0 a 3 anys tan poc cuidada com la té.

Hauria de ser gratuïta la llar d'infants?

Sí, rotundament. Crec que no ha de ser obligatòria l'etapa sencera, però en qualsevol cas ha de ser gratuïta per a les famílies.

Quins problemes envers el desenvolupament del nen es poden copsar en aquesta etapa educativa?

Hi ha molts aspectes lingüístics que fins que el nen no comença a parlar no es poden detectar. Però, si englobem la parla en tot el procés de comunicació i llenguatge, podem avançar situacions. Per exemple, si es comunica amb els altres o no i si hi ha algun so que no pronuncia. També es poden detectar problemes de tipus motriu, afectiu o relacional.

Quina és la tasca de l'Associació El Gebre?

Com a associació som uns facilitadors d'experiències. Tant a les escoles bressol que gestionem, com als professionals que assessorem, o a tothom a qui formem en diferents àmbits. Intentem donar-los eines i estratègies per a que ells siguin agents de canvi, i puguin extreure el millor de cada infant que tenen al davant.