El meu fill té 8 anys i a l'escola no li han posat mai deures. Treu bones notes i és un bon alumne, però em preocupa que no tingui l'hàbit de treballar fora de les hores lectives. Què penseu dels deures?

El tema dels deures és el gran debat que hi ha actualment en alguns entorns educatius. Hi ha opinions de tot tipus. Al meu parer, i com a professora de reforç de primària i secundària, em sembla que depèn molt del perfil d’alumne/a, situació familiar, etc. Crec que és bo per als alumnes de primària crear unes rutines d’estudi que els serviran més endavant en les futures etapes educatives per agafar uns bons hàbits d’estudi, sense esperar-se a estudiar el dia abans d’un examen. Tot i així, per una banda crec fermament que tots els alumnes necessiten el seu temps diari per al joc, sense oblidar que a l’escola ja disposen una mica d’aquest temps, però a casa també és bo que trobin aquest temps ja que és un bon moment per enfortir els lligams familiars i compartir el joc amb germans (més grans o petits), pares o avis.

D’altra banda però, he observat amb els meus alumnes que quan tenen algun concepte que els costa, sobretot de matemàtiques o bé a l’hora d’estudiar medi o qualsevol altra assignatura més teòrica, el fet de tenir petits deures com a repàs dels conceptes treballats a classe els facilita l’aprenentatge i els ajuda a acabar d’assimilar millor els conceptes, en un entorn diferent al de l’escola.

Més tard, amb alumnes de secundària, batxillerat o universitat aquesta feina extra a casa esdevé imprescindible per tal d’assimilar del tot els conceptes treballats a classe, ja que el fet d’haver de realitzar exercicis o tasques a casa sense l’ajuda del professor els obliga en molts casos a tornar a revisar la matèria apresa i a assimilar i retenir millor els conceptes explicats a classe. També els permet veure si realment els han quedat dubtes pendents. La pràctica porta a la seguretat i aquesta a l’assimilació completa del concepte.

Tot i així, crec que s’ha de trobar un equilibri entre la vida fora dels estudis i els propis estudis i necessitats de cada alumne. Tothom necessita disposar d’un espai de temps propi per desconnectar i descansar. Hi ha professors que abusen dels deures, és a dir, amb la quantitat (per massa o per poc). Trobar l’equilibri just no és del tot fàcil, però personalment crec que és millor la qualitat d’aquests que no pas la quantitat. És a dir, al meu pare, és millor pocs exercicis però que els facin a consciència i amb esforç, que no pas molts exercicis on l’única tasca que han de fer és copiar el que posa el llibre o bé cap exercici de forma que fins a la propera classe no tornen a treballar el tema. Però sé de primera mà que això, sobretot amb adolescents, és molt complicat. I com diu el refrany mai plou a gust de tothom, així que el millor és que l’alumne a mesura que es trobi amb dificultats davant d’algun concepte s’acostumi a repassar-lo i resoldre’n els dubtes a casa, ja que això l’ajudarà en el seu procés d’aprenentatge. I en cas que els conceptes es vagin entenent bé, amb una mica de repàs, encara que sigui un cop per setmana, ja n’hi haurà prou.

Avui en dia, gràcies a la quantitat de recursos educatius disponibles a internet, és fàcil buscar-ne algun que ajudi l’alumne/a a repassar els conceptes. Fins i tot no cal que sigui en format fitxa, pot ser en format joc d’ordinador o de taula: dòmino d’operacions, de sumes, restes, multiplicacions o divisions, un joc molt fàcil de fer i útil per repassar el càlcul mental, o bé altres jocs de taula disponibles al mercat que puguin ajudar l’alumne/a a repassar els conceptes treballats a classe d’una manera més lúdica i atractiva.