Amb l'arribada de l'hivern i les baixes temperatures, els vehicles poden patir alguna avaria major si no se'ls prepara per a aquest canvi meteorològic. El gel, la neu, la reducció de la visibilitat i les poques hores de llum poden influir en la conducció. Preparar el cotxe davant les baixes temperatures no només pot allargar la vida del vehicle sinó que també pot aportar una conducció més segura en una època en què el risc d'accident és més alt. A continuació s'exposen els aspectes més importants que cal tenir en compte:

Revisar i canviar la bateria. A l'hivern és molt freqüent que les bateries que ja fa uns quants anys que estan instal·lades (entre 4 i 6 anys) es descarreguin de cop o perdin la seva capacitat de recuperar-se. Per aquest motiu s'aconsella substituir-la per no trobar-se que al matí el cotxe no arranca o li costa molt. També es recomana portar unes pinces per evitar la grua.

Revisar els pneumàtics. Les rodes són l'element que entra en contacte directe amb el terra, el qual en aquesta època de l'any és molt canviant i inestable. Mantenir els pneumàtics en bon estat pot aportar seguretat al volant i pot evitar accidents.

Duplica la distància de seguretat. Quan es condueix a l'hivern és probable que el camp de visió sobre la carretera es redueixi i que les condicions del ferm no siguin òptimes, i és necessari que el conductor sigui més previngut durant la seva conducció. Per evitar incidents amb altres vehicles s'ha de duplicar la distància de seguretat respecte al vehicle precedent. A més, cal revisar els frens per tenir una bona resposta en la frenada.

Comprovar el líquid anticongelant. Les temperatures són imprevisibles, de manera que l'aigua del radiador es pot glaçar, la qual cosa pot impedir que el motor arranqui. Tenir líquid anticongelant al dipòsit de l'aigua pot evitar aquest mal tràngol.

Permetre que el motor s'escalfi a ralentí. Durant l'hivern tots els mecanismes dels cotxes pateixen, per aquest motiu en arrancar el cotxe al matí és preferible esperar uns minuts perquè el motor i els fluids principals (oli, líquid de direcció, frens) s'escalfin. En cas contrari, si es comença a circular amb el motor fred, pot danyar severament totes les peces mòbils del cotxe.

Portar cadenes. Moltes vegades no es necessiten i fins i tot hi ha conductors que no les han fet servir mai, però no està de més portar un joc al maleter, perquè mai se sap quan poden ser necessàries.

Recarregar l'aire condicionat. També cal tenir el circuit d'aire condicionat carregat de gas. L'aire condicionat és un aire sec i ajuda a evaporar el baf dels vidres del vehicle.

Aixecar els eixugaparabrises. Si sempre es té el cotxe al carrer, aixecar els eixugaparabrises tant del davant com del darrere és bo per evitar que la goma s'enganxi al vidre i es trenquin. També s'ha de comprovar que el líquid de l'eixugaparabrises pot aguantar temperatures sota zero, si no es congelarà i serà inservible.

Disposar dels accessoris pertinents. S'aconsella que es porti al cotxe una paleta de plàstic per rascar el gel acumulat al vidre. Al mercat hi ha líquids que desgelen el gel al moment, però també fan malbé les gomes dels neteja parabrises.

Revisar el sistema de calefacció. Un dels aspectes més important és comprovar el correcte funcionament de la calefacció. Els residus del líquid refrigerant-anticongelant s'acumulen amb el temps als radiadors, tan del motor com de la calefacció. El radiador del motor és molt gran i una mica de brutícia no afecta el seu correcte funcionament. Però el radiador de la calefacció és molt més petit i és molt fàcil que es bloquegi per culpa dels residus sòlids que floten en el circuit del refrigerant. És per això que s'ha de revisar el sistema.