El Departament d'Educació ha posat en marxa un projecte d'innovació avançada per incorporar la Intel·ligència Artificial per afavorir l'èxit educatiu de tot l'alumnat i la cohesió social en els centres educatius de Catalunya. Es tracta del projecte IA_Watsom, Intel·ligència artificial per a la millora de l'èxit educatiu, que s'engega aquest curs com a prova pilot amb la participació d'uns 490 alumnes i més de 12 docents de 6 centres educatius.

Un cop finalitzada la prova pilot de l'IA_Watsom, es farà una avaluació per tal de detectar estratègies que puguin estendre's a la resta de centres educatius. La iniciativa també té com a objectius acompanyar els centres en l'anàlisi avançada de patrons de comportament per promoure canvis organitzatius i la millora de la convivència, i el fet de posar en valor el paper inclusiu de la tecnologia per assolir l'èxit educatiu de tot l'alumnat.

Aquest projecte es porta a terme a través d'un joc d'ordinador on l'alumnat respon una sèrie de preguntes sobre la seva relació amb el grup classe. L'aplicació realitza un sociograma del grup per a la presa de decisions i estratègies educatives de l'equip docent. I per confirmar els resultats obtinguts hi ha un robot que conversa amb l'alumnat. Aquesta conversa és important perquè l'alumne percep el robot com a interlocutor lliure d'autoritat.

L'actuació s'emmarca en els diferents projectes que Educació ha posat en marxa d'innovació avançada en l'ús de tecnologies emergents en educació com la IA, el BigData o la realitat immersiva, al servei de l'èxit educatiu de l'alumnat. Aquests projectes exploren tendències nacionals i internacionals que integren tecnologies digitals per a la millora de l'èxit educatiu de tot l'alumnat a través de proves de concepte en centres pilot que valoren el seu impacte. Els avenços tecnològics són una oportunitat per a la millora de l'educació, la personalització de l'aprenentatge, les dinàmiques, l'aprenentatge i la docència i la gestió de centre.