Tercera edat
Entrevista a Maria i Anna, doctora i infermera de Can Regàs

Maria i Anna: «A Can Regàs comptem amb un servei d´assistència sanitària efectiu per facilitar el benestar dels residents»

Els residents compten amb un servei d'assistència sanitària complet, dinàmic i presencial sense la necessitat de desplaçaments.

29-05-2019Meneame
D'esquerra a dreta: Maria de la Peña i Anna
D'esquerra a dreta: Maria de la Peña i Anna.  | Aniol Resclosa.

AGNÈS SANTOS Can Regàs va obrir les seves portes el 2014. És una residència i centre de dia impulsada, dirigida i promoguda per un equip  de professionals gironins que ofereixen un servei personalitzat proper i de qualitat.

Com definiríeu Can Regàs?
És com una comunitat familiar de gent assistida. Podria ser un bloc de pisos amb diferents veïns. A més som un gran equip de gairebé 30 persones molt cohesionat per la confiança que ens tenim. És un centre obert on els residents poden entrar i sortir lliurement sols o acompanyats.

Per què la gent tria Can Regàs?
Som la diferència per les nostres instal·lacions, perquè estem al centre de Girona i tenim un servei mèdic sanitari que funciona. Els residents ens trien perquè busquen salut, benestar i confort i els oferim tot un seguit de serveis que els fan sentir com a casa seva. Comptem amb equip de professionals que vetllen pel benestar dels residents: un servei d'infermera diària, personal gerocultor, fisioterapeuta, psicòloga i assistència de doctora.

Quines són les malalties més comunes?
El que més ens trobem són persones amb hipertensió, diabetis, Alzheimer, Parkinson o artrosi. També, en augmentar l'esperança de vida, fa que hi hagi més persones amb demència i càncer.

Com els afecta la falta de mobilitat?
Els afecta molt, perquè es cansen, hi ha obstacles, risc de caigudes i necessiten més atenció. En part perden autonomia i moltes vegades és aquesta falta de mobilitat la que els fa decidir anar a una residència assistida com la nostra. Aquí comptem amb un servei de fisioteràpia que té com a finalitat el manteniment i rehabilitació de les capacitats funcionals i físiques.

És recomanable que viatgin?
Normalment les persones que poden viatjar encara no estan en unes condicions com per estar en un centre d'atenció geriàtrica, perquè encara tenen una certa activitat física. Tot i això tenim alguns residents que ocasionalment viatgen amb la família. A Can Regàs es miren les necessitats individuals, hi ha persones amb demència a qui els canvis no els van massa bé i necessiten una rutina i una estabilitat.

Com canvia Can Regàs del dia a la nit?
És totalment diferent, durant el dia es procura fer moltes activitats i que no hi hagi ningú enllitat si no és necessari. Intentem que estiguin estimulats i desperts per no girar-los el ritme horari i que a la nit puguin descansar. A la nit es prioritza, sobretot, el descans del residents.  

Quines són les activitats que els va millor fer?
Oferim activitats tota la setmana tant al matí com a la tarda. Totes tenen una dinàmica comuna però estan individualitzades segons les necessitats i les capacitats. Hi ha una sèrie d'activitats fixades: fem tallers de memòria, de psicomotricitat i d'estimulació cognitiva, es fan teràpies canines, i apropem als residents activitats relacionades amb la ciutat de Girona: la setmana gastronòmica o temps de flors, per fer que Can Regàs sigui el màxim d'inclusiva amb la ciutat. També tenim residents que no volen participar en les activitats que oferim, però sí que volen llegir el diari, sortir a caminar o interrelacionar amb la resta de residents.

Alguns fan algun voluntariat?
Tenim vuit residents que participen en el voluntariat «Apadrina un avi» en el qual venen diversos adolescents un cop a la setmana. En Quimet és un resident que li agrada molt treballar l'hort i també fa un taller on explica el tipus de plantes aromàtiques als alumnes d'una escola de Girona.

Quina reacció solen tenir quan entren a la residència?
Hi ha diversos casos. Uns, que no són la majoria, que venen voluntàriament per despreocupar-se de les coses quotidianes de casa i no estar sols. Altres, que fa un temps que veien que necessitaven certa ajuda i parlant-ho amb la família, acaben decidint i provant. I els que solen ser els més traumàtics, que per un esdeveniment sanitari rellevant que els deixa en condicions físiques o mentals insostenibles de cop i volta han d'ingressar.

Com evolucionen amb el temps?
La gran majoria necessita un període d'adaptació, però com qualsevol de nosaltres si ens traslladem de casa. El període sol ser d'uns tres mesos, segons el caràcter de la persona. Tot l'equip estem pendents dels residents per fer-los sentir acompanyats i personalitzar l'atenció que necessiten.

Com gestiona la gent gran la soledat?
La generació d'avui en dia ho té complicat perquè ells no han viscut això, ells van cuidar els seus pares i els avis. La família estava més ­propera i es tenien més fills. Ara el rol de la dona ha canviat, abans hi ­havia una cuidadora sempre ­disponible. Continua havent-hi molta gent sola, intentes arribar a tothom, però hi ha d'haver més oferta de places i residències per atendre'ls.

Hi ha gent que ve a les residències per combatre la soledat?
Hi ha gent que se sent sola i impossibilitada per cuidar-se ella mateixa i decideixen ingressar en una residència. També n'hi ha que malmengen perquè és un esforç addicional anar al supermercat i cuinar. A altres els és difícil la convivència amb una persona externa que l'ajudi a casa tot i que a vegades funciona bé.  L'estat d'ànim influeix molt en la salut de les persones i a Can Regàs en fem «vigilància constant». Continua havent-hi molta gent sola, intentes arribar a tothom, però hi ha d'haver més oferta de places i residències per donar una major resposta.

Per què creieu que és necessària l'assistència sanitària que oferiu?
Les persones grans solen tenir malalties cròniques i  necessiten un control continu. L'avantatge que tenim a Can Regàs és que treballem conjuntament amb el CAP de referència i podem accedir a les proves complementàries, informes mèdics i gestionar les receptes des del centre. Totes aquestes eines garanteixen la qualitat assistencial de Can Regàs, que compta amb un equip sanitari complet, que atén el pacient sense la necessitat de desplaçaments. Som del parer que el nostre servei d'assistència sanitària és clau per facilitar el benestar dels nostres residents.

Com funciona aquesta assistència?
El personal d'infermeria i personal gerocultor, juntament amb la doctora, oferim una assistència sanitària continuada. A més fruit d'una bona relació i confiança amb el CAP de Can Gibert, centre de referència de l'ICS, tenim accés a l'ECAP. Aquest fet és un punt d'integració que garanteix la qualitat assistencial dels nostres residents podent consultar el pla de medicació, seguiments mèdics d'especialistes així com dur un bon control de les cures.