La Generalitat invertirà 30,8 milions d'euros en els pròxims quatre anys als ports catalans que gestiona, dels quals 10, 3 es destinaran a les comarques gironines.

D'aquesta partida, el 44% de la inversió s'ha destinat a Palamós (4,5 milions), principalment per l'adequació dels talusos i el projecte de reposició dels blocs de formigó i adequació del dic de recer. D'aquesta, 245.000 ? estan reservats per habilitar el port com a Punt Schengen.

La resta d'inversions destacades són la urbanització del passeig marítim del port de l'Estartit (1,8 milions) i la substitució de la coberta de la llotja de peix i dels magatzems complementària al port de Blanes (800.000 euros). Els ports de Sant Feliu de Guíxols i de Roses rebran també partides del 4% i del 3% respectivament.

Calvet va explicar a la presentació del nou Pla d'Inversions 2019-2022 que no renuncia que el Port de Palamós pugui esdevenir un punt d'entrada Schengen i per això el PAIF ha destinat una partida a preparar les instal·lacions, tot i que l'Estat encara no autoritza el punt. Calvet va subratllar que no ser un punt d'entrada Schengen -i que només sigui port escala- suposa que les possibilitats dels creueristes i de mercaderies estiguin «limitades». «Quan els vaixells venen d'espais no Schengen veuen limitada la capacitat de desembarcar, de gaudir de l'entorn territorial de Palamós i, per tant, de dinamitzar l'economia i generar ocupació a la ciutat», va comentar.

La inversió total als ports catalans serà de 30 milions d'euros. Segons el Conseller, el pla prioritzarà la millora de la protecció i l'abric dels ports i a adequar les infraestructures portuàries al canvi climàtic. Una altra part important de la inversió es destinarà a potenciar la connexió entre el port i les ciutats amb nous espais socials que acostin la ciutadania amb aquestes infraestructures.

Èxit de passatgers

Pel que fa a la passada temporada de creuers, el port de Palamós i el port de Roses van acollir 51.000 passatgers, que respecte l'any passat suposa un 17% més d'escales i un 13% els passatgers. Pel que fa a Palamós, port de referència de la Costa Brava, ha batut per segon any consecutiu un rècord de passatgers i escales (46.000 i 46 respectivament).

El port de Roses ha tingut 5.200 passatgers i 8 escales, doblant ambudes xifres respecte l'any 2017. L'impacte econòmic estimat de l'activitat de creuers en els dos ports de la Costa Brava ha estat de 3,8 milions d'euros.