La ciutat de Girona haurà d'implementar una zona de baixes emissions abans del 2023, si el Govern espanyol acaba aprovant la Llei estatal de canvi climàtic. El sector del transport gironí ja ha començat a treballar en aquesta qüestió. El mes de novembre passat, la Càtedra de Processos Industrials Sostenibles de la Universitat de Girona (UdG) va organitzar una jornada sobre la situació actual i futura del transport terrestre de mitjana i llarga distància de passatgers i mercaderies.

És àmpliament conegut que una de les principals fonts de contaminació i causants del canvi climàtic és el sector del transport. Davant d'això, els professionals ja es preparen per afrontar la situació. A la jornada organitzada per la UdG es va posar sobre la taula la necessitat de canviar el model de transport, per tal de realitzar una transició de combustibles d'origen fòssil a combustibles nets.

Les diferents ponències dels participants van generar un gran interès entre els assistents, així com les taules rodones en les quals es va poder debatre entre administracions i associacions de transportistes. La inauguració de la jornada va estar a càrrec de Rosa Núria Aleixandre, presidenta del Consell Social de la UdG. L'acte va comptar amb el suport de les empreses Webatt i LC Paper, així com de l'Associació de Transports de Girona (Asetrans), el patronat de l'Escola Politècnica Superior i el Consell Social de la UdG.

La primera ponència va estar a càrrec de Ferran Tarradellas, director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, i va girar al voltant de la visió de la UE envers les accions que s'han d'emprendre des del sector dels transports en la lluita contra el canvi climàtic. D'altra banda, la jornada també va comptar amb ponents del Govern espanyol i de la Generalitat. Durant el debat es van clarificar diferents idees com saber què contamina i qui contamina per tal d'estructurar els canvis.

Què contamina?

La mala fama del dièsel no es correspon amb la tecnologia actual, les seves emissions de CO2 són inferiors a les dels cotxes de gasolina i en partícules sòlides estan allà mateix. Els transportistes obligats pel nou ROTT a rejovenir permanentment l'edat mitjana de les flotes inverteixen en tecnologia EURO6d, la qual limita les emissions a 90 g/km per sota dels 120 g/km de la gasolina. Els tan lloats vehicles elèctrics tenen molts interrogants al seu voltant com és la durada i el cost de les bateries. A més, no estan lliures d'emissions, ja que de forma indirecta en la seva fase de producció tenen un 51% d'emissions.

Qui contamina? El vehicle o l'usuari?

El sector dels transports reivindica la seva funció de servei públic. Des d'Asetrans expliquen que amb un autobús s'estalvia l'ús d'una mitjana de 25 automòbils. I, pel que fa al transport de mercaderies, recorden que donen subministrament als serveis i a les persones, des dels més bàsics i essencials fins als d'oci i benestar. «Tenim una funció molt important de servei públic», repeteixen.

Asseguren que els seus vehicles s'adquireixen amb la tecnologia més pionera en cada moment i un cop adquirits tenen una amortització d'entre 10 i 16 anys que fa molt difícil un canvi de model sobtat i molt menys quan no se sap cap on evoluciona la tecnologia o si està prou madurada.

Molts debats se centren en el vehicle quan els vehicles encara els queda un llarg i incert recorregut en la seva evolució. «L'evolució del transport no podrà tenir un ritme ràpid, per tant cal focalitzar-se en els hàbits dels usuaris de vehicles», exposen. Per exemple, cal crear cultura de racionalització de desplaçaments i recorreguts i d'optimització de places en vehicles.

Per últim, des d'Asetrans reivindiquen que amb el compromís d'invertir, com estan fent en tecnologia pionera, és necessari que la implantació de zones de baixes emissions i la transició a la descarbonització tingui ritmes totalment diferents i oposats pels usuaris particulars que per les empreses de transport de servei públic.