El micromecenatge és una pràctica que segueix en augment, gràcies al desenvolupament de les noves tecnologies i la popularització de les xarxes socials. Només a l'Estat espanyol ja existeixen diferents plataformes on s'alimenten centenars de projectes coproduïts (Verkami, Lanzalos, Fandyu, Ivnus, Volanda...) inspirades per les orginaries Kick Starter o Indie Gogo. A Catalunya, els mitjans no especialitzats catalans, majoritàriament van interessar-se per aquest fenòmen quan Joel Joan va presentar la pel·lícula Catalunya über alles(2011).

Un nou model de producció basat en microaportacions i compensacions que inclou als que fins ara eren només simples espectador als processos creatius. Tot i així, no cal sortir de casa per trobar altres iniciatives que han trobat mecenes i productors a la xarxa. Robert Bellsolà (Aiguaviva Films) va aconseguir finançament a través de facebook per rodar Passi el que passi, que com Catalunya Über Alles i el «jugador facebook» del Palamós, en el seu moment va aconseguir captar l'atenció dels mitjans catalans i espanyols.

La transversalitat de la xarxa ha fet que, ara, el club de futbol més antic de Catalunya adopti la mateixa estratègia que van inventar-se els realitzadors de cinema independent per aconseguir finançament. A Palamós però, Toni Heras -un dels directius responsables d'aquesta iniciativa- explica que l'acció del «jugador facebook» va néixer com una broma: «Un dia dèiem, Si tenim cap a 5000 amics al facebook, només que tothom poses 1 euro podríem fitxar un jugador». La xarxa va fer la resta i amb menys d´una setmana i sense cap estratègia de crowdfunding el club ha aconseguit reunir prop de 1.200€.

L´aritmètica no sempre és extrapolable, i Heras ho té clar, «l´aportació mínima és simbòlica, nomes 1 euro, tot i que hem rebut aportacions de 50€ i fins i tot de 100€. De tota manera tenim claríssim que no arribarem a la quantitat que necessitem per fitxar un jugador (4.000 o 5.000€)». Per aixo afegeix que «on no arribi el facebook arribarà el club».

El Palamós ha iniciat el que de ben segur no serà la seva darrera aventura a les xarxes socials, ja que Heras reconeix que estan gratament sorpresos de l´impacte mediàtic que ha tingut la iniciativa i el feedback positiu que han rebut dels nous mecenes digitals.

Amb l´única referencia d´un equip suec, en accions de social media, «que havia pactat el jugador entrant i el sortint en un canvi d´un partit amb l´afició», el Palamós C.F ha descobert el poder de la xarxa i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies per canalitzar i reaprofitar l´energia de l´afició.

Avui a les 12:00h Toni Heras, el directiu del Palamós C.F responsable d´aquesta iniciativa xatejara amb els lectors de diaridegirona.cat per abordar nous aspectes d´aquesta campanya que ha rellançat la imatge del Palamós arreu de l´Estat.