15 de novembre de 2011
15.11.2011
El reportatge

«Crowdfunding» de la mà del club més antic de Catalunya

El Palamós C.F obre la caixa de pandora de les xarxes socials amb l'acció del «jugador facebook»

15.11.2011 | 22:40
El Palamós C.F ha descobert el poder de la xarxa i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies per canalitzar i reaprofitar l´energia de l´afició | DDG

El micromecenatge és una pràctica que segueix en augment, gràcies al desenvolupament de les noves tecnologies i la popularització de les xarxes socials. Només a l'Estat espanyol ja existeixen diferents plataformes on s'alimenten centenars de projectes coproduïts (Verkami, Lanzalos, Fandyu, Ivnus, Volanda...) inspirades per les orginaries Kick Starter o Indie Gogo. A Catalunya, els mitjans no especialitzats catalans, majoritàriament van interessar-se per aquest fenòmen quan Joel Joan va presentar la pel·lícula Catalunya über alles(2011).

Un nou model de producció basat en microaportacions i compensacions que inclou als que fins ara eren només simples espectador als processos creatius. Tot i així, no cal sortir de casa per trobar altres iniciatives que han trobat mecenes i productors a la xarxa. Robert Bellsolà (Aiguaviva Films) va aconseguir finançament a través de facebook per rodar Passi el que passi, que com Catalunya Über Alles i el «jugador facebook» del Palamós, en el seu moment va aconseguir captar l'atenció dels mitjans catalans i espanyols.

La transversalitat de la xarxa ha fet que, ara, el club de futbol més antic de Catalunya adopti la mateixa estratègia que van inventar-se els realitzadors de cinema independent per aconseguir finançament. A Palamós però, Toni Heras -un dels directius responsables d'aquesta iniciativa- explica que l'acció del «jugador facebook» va néixer com una broma: «Un dia dèiem, Si tenim cap a 5000 amics al facebook, només que tothom poses 1 euro podríem fitxar un jugador». La xarxa va fer la resta i amb menys d´una setmana i sense cap estratègia de crowdfunding el club ha aconseguit reunir prop de 1.200€.

L´aritmètica no sempre és extrapolable, i Heras ho té clar, «l´aportació mínima és simbòlica, nomes 1 euro, tot i que hem rebut aportacions de 50€ i fins i tot de 100€. De tota manera tenim claríssim que no arribarem a la quantitat que necessitem per fitxar un jugador (4.000 o 5.000€)». Per aixo afegeix que «on no arribi el facebook arribarà el club».

El Palamós ha iniciat el que de ben segur no serà la seva darrera aventura a les xarxes socials, ja que Heras reconeix que estan gratament sorpresos de l´impacte mediàtic que ha tingut la iniciativa i el feedback positiu que han rebut dels nous mecenes digitals.

Amb l´única referencia d´un equip suec, en accions de social media, «que havia pactat el jugador entrant i el sortint en un canvi d´un partit amb l´afició», el Palamós C.F ha descobert el poder de la xarxa i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies per canalitzar i reaprofitar l´energia de l´afició.

Avui a les 12:00h Toni Heras, el directiu del Palamós C.F responsable d´aquesta iniciativa xatejara amb els lectors de diaridegirona.cat per abordar nous aspectes d´aquesta campanya que ha rellançat la imatge del Palamós arreu de l´Estat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

LaLiga

Quan sentim junts, sentim més gran

Un grup de WhatsApp entre aficionats d'equips rivals? L'experiment sonor 42 passions va fer bategar els seus cors a l'uníson seguint el ritme de la identitat sonora d'LaLiga


Buscador de deportes