Un braçalet. Preu: euro i mig. Els turistes, en canvi, no hi estan d'acord: volen dos braçalets pel mateix preu. Què fer en aquests casos? El regateig no és un fenomen nou, i en d'altres països està a l'ordre del dia. A la Costa Brava, però, ha tornat aquest estiu amb més força que mai a conseqüència de la crisi econòmica.

No és cap novetat que la conjuntura econòmica està fent, enguany, estralls en el turisme. Se'n queixen tots els sectors: hotelers, restauradors, agències de viatges, nàutica... Però un dels que també se'n ressenteix i, en canvi, no sol ser tan conegut és el del souvenir. Diversos venedors expliquen que, a causa d'aquesta situació, estan veient ressorgir el regateig, que es dóna fins i tot en productes tan insignificants com una goma de cabell de 50 cèntims.

Diverses botigues de records situades en el centre de Lloret de Mar, punt neuràlgic del turisme a la Costa Brava, coincideixen a assenyalar que aquesta temporada està essent extremadament complicada. "Els turistes s'hi miren molt més a l'hora de triar un souvenir, i sempre s'acaben emportant el més barat, especialment els joves", explica una venedora. I ho demostra amb un exemple aclaridor: "Una persona d'uns 40 anys, que sol tenir més recursos econòmics, es comprarà una figura gran de fusta com a record; en canvi, un nano jove que vol portarà un record a la seva mare es quedarà amb el peixet de fusta més petit que trobi".

I aquest mirament a l'hora de triar els records s'ha acabat traduint en un regateig. Els turistes volen obtenir els souvenirs al millor preu possible i per això insisteixen al màxim per obtenir ofertes, a vegades fins al punt de fer-se pesats. "Però, com que la temporada és tan dolenta, a vegades has d'acabar cedint, fins i tot fent una mica de teatre, de l'estil "el meu cap m'esbroncarà, però bé, t'ho rebaixo perquè ets tu..."", explica una dependenta. Altres venedors assenyalen que es troben turistes que els demanen els productes a meitat de preu o fins i tot menys. "Ens diuen que no tenen diners", afirma una de les afectades.

De tota manera, el sector del souvenir no és l'únic afectat per al regateig, sinó que d'altres negocis directament relacionats amb el turisme també l'han notat. És el cas, per exemple, d'una botiga de tatuatges, on, segons expliquen, aquest any els estrangers estan menys disposats que mai a rascar-se la butxaca. "Els alemanys són els que més regategen, mentre que els italians s'inventen directament el preu. Tu ja els pots dir que un tatuatge amb henna costa 13 euros, que ells et diran que només estan disposats a pagar-ne cinc. Llavors, tu t'has d'espavilar...", explica una de les treballadores del negoci.

En canvi, una de les poques notícies positives per al sector del souvenir ha estat el triplet del Barça, que ha disparat la demanda de productes d'aquest equip. "El Barça sempre ha estat molt demanat, però aquest any més que mai, és una passada", indica un venedor. A més, ell mateix explica que, encara que a les seves prestatgeries es poden trobar productes típicament espanyols, com toros i sevillanes, Lloret té cada cop més una personalitat més pròpia i que cada vegada els demanen més souvenirs relacionats amb aquesta localitat de la Costa Brava o amb Barcelona, i no tant amb Espanya.

El cert és, però, que entre el sector regna un cert pessimisme, ja que estem gairebé a meitat d'agost i les vendes són molt inferiors a les d'anys anteriors. I és que els records per a familiars o amics solen ser la part més prescindible d'un viatge, i ells en són conscients. Així doncs, malgrat els esforços, l'únic que els queda esperar és una remuntada.