L'actriu i ballarina Elisenda Trias s'estrena a la direcció del festival Portalblau de l'Escala. En la sisena edició, la cita escalenca ofereix més concerts en més dies, s'obre al públic infantil i es centra en la música en català, amb les actuacions d'Antònia Font, Blaumut, Marina Rossell, Macedònia o Nina.

El festival ja fa uns dies que està en marxa. S'estan complint els objectius que s'havia marcat?

Vam començar al juny amb un concert prefestival amb els Catarres i va ser molt tranquil i familiar. Vam reunir unes 1.500 persones, que ja era el que ens esperàvem. El primer acte dins el festival, el concert de la Porta dels Somnis, va tenir un 80% d'ocupació, complint les expectatives.

Fins ara el Portalblau s'associava a la música de la Mediterrània. Aquest any, però, se centra en la música en català. És un canvi de rumb permanent?

Aquest any ens hem centrat en la música en català, però no és un canvi d'estratègia del festival. Portalblau continua abocat a la música de la Mediterrània, és el nostre espai. Aquest és el tema d'aquest any, però no vol dir que sigui sempre, l'any que ve buscarem un altre tema, amb altres músiques.

En aquesta edició fan més concerts i repartits en més dies, durant els dos mesos d'estiu. A què es deu el canvi?

Hi ha diversos factors. El primer és que l'Escala és un poble turístic, la gent no ve només durant una quinzena d'agost, volíem que els que vénen tot l'estiu també ?pogues?sin gaudir del Portalblau. El segon factor és que concentrar vuit concerts en 15 dies feia que molta gent del poble que treballa al sector serveis en quedés al marge, perquè era quan tenien més feina. Ara la programació queda més repartida i, si no et va bé una data, segur que en trobes una altra.

També s'obre al públic familiar.

Una de les coses que hem intentat és acostar-nos a tots els públics, no només a un perfil concret, que és el que sempre va als festivals. Hem de buscar més públic, entre ells, els nens. Hem programat el concert de Macedònia a l'escenari del Mar d'en Manassa, amb la badia de Roses de teló de fons, perquè els nens també han de tenir un dia per ells en un espai habitualment per adults.

També estrenen escenaris. Això els permet apostar per formats difererents?

La plaça del Tercer Centenari ens permet fer concerts de petit format i acústics, com el de la Porta dels Somnis o el de Pau Alabajos. I a l'Alfolí de la Sal hi farem recitals de poesia i música. Estan pensats per menys de cent persones, però va dedicat a un altre tipus de públic i arribem a gent que abans no venia.

Aquests nous escenaris els acosten més a la gent de l'Escala?

Continuem oferint els dos grans concerts al Fòrum romà d'Empúries durant la setmana forta del festival, però els altres els fem al centre. No cal posar-hi barres ni serveis, perquè la gent ha d'anar al poble a consumir abans o després. Això dóna vida i fa que la gent del poble se'n beneficii i s'ho faci més seu, que era un dels objectius d'aquest any.

El pressupost del festival és ajustat, entorn d'uns 150.000 euros. Això el fa més competitiu respecte d'altres festivals més grans que ara s'han d'estrènyer el cinturó?

Tot i tenir el pressupost ajustat, hem pogut fer més concerts. Potser l'any que ve no serà així, però hem pogut reduir despeses com els viatges o les estades, perquè els músics eren dels Països Catalans. Ens hem ajustat en el que podem, perquè no podem competir amb altres grans festivals de la Costa Brava. Som un festival mitjanet, no volem créixer cap a un gran format com altres festivals. No és l'objectiu.

Això també es nota en els ?preus de les entrades?

Prefereixo que l'entrada sigui més barata i assequible i omplir, que no pas posar uns preus exagerats que només arribarien a un tipus de públic molt concret, que és el que s'ho pot permetre. Tal com estem, costa molt vendre entrades, la gent s'ho pensa i s'espera a última hora.