El Festival de Peralada estrenarà en per primera vegada a l'Estat espanyol l'òpera Das Liebesverbot (La prohibició d'estimar), una de les primeres obres de Richard Wagner, que s'emmarca en el bicentenari del naixement del compositor alemany.

Aquesta producció, que es podrà veure a Peralada els dies 3 i 4 d'agost, va ser un encàrrec que el director d'escena, Georgios Kapoglou, va rebre el 2005 del Festival de Joves Artistes de Bayreuth, i per a la qual va treballar amb el compositor Frank Böhme i el director musical Fausto Nardi. Segons Kapoglou, aquesta obra "traspua esperit revolucionari, defensa l'amor lliure i l'emancipació femenina, que s'emmarca en la joventut de Wagner, quan sorgeix un moviment de canvi en la literatura, en la música".

En la nova versió, que escurça les 3 hores i mitja que dura l'original fins a 1 hora i 50 minuts, es redueix l'obra a "la seva essència personal mínima sobre dramatúrgia i música", i també es redueix l'aparell de l'orquestra.

El director musical, Fausto Nardi, va precisar durant la presentació ahir a Barcelona que "no només s'ha reduït el nombre d'instruments, sinó que també hem recreat el so, amb una orquestra de cambra petita formada per instruments actuals".

En aquesta orquestra de dotze instruments hi ha un quintet de corda, una flauta, un clarinet, una guitarra elèctrica, saxòfons i diverses percussions, afegeix Nardi, que remarca: "Tocarem Wagner, però utilitzant un color molt particular".

Una obra poc representada

Des de l'inici de la concepció de la nova producció, Kapoglou va subratllar el paral·lelisme entre les metes comunes d'aquell moviment de protesta literari conegut com la Jove Alemanya que va inspirar a Wagner i els moviments de protesta juvenil de maig de 1968 i dels anys 70 en els que ell basava l'acció de l'obra.

L'òpera no va poder evitar una certa "maledicció", ja que es va representar molt poc, a principis de l'any 1836, quan Wagner amb prou feines tenia 23 anys, i amb poc públic, en unes ocasions per problemes econòmics dels teatres, en altres per problemes de gelosia en el si de l'orquestra.

Das Liebesverbot va ser rebutjada a Leipzig per ser una "òpera immoral"; a Berlín, Wagner no va aconseguir el lloc fix de director d'orquestra substitut i l'òpera no va ser pagada ni assajada i el músic va dipositar la seva esperança a París, on per recomanació de Giacomo Meyerbeer havia d'estrenar-se el mes de març de 1840.

Tot i això, el teatre Renaissance, on s'havia de fer l'estrena, va entrar en bancarrota poc abans d'iniciar-se els assajos i en vida de Wagner ja no hi va haver cap representació de l'òpera, que finalment tindria una reestrena el 1923 a Munich.

Des d'aleshores, s'han representat diverses produccions: el 1957 a Dortmund, el 1973 al Festival Internacional de la Joventut de Bayreuth, i al 1983 a l'Òpera Estatal de Baviera, el 2002 a Munich i el 2005 novament a Bayreuth, on Kapoglou va presentar aquesta nova producció que ara es veurà a Peralada.

Kaploglou es planteja que, si Wagner hagués tingut èxit amb aquesta obra, potser hagués seguit aquesta direcció i hauria escrit òperes còmiques del mateix estil i hauria acabat conquerint els bulevards parisencs com va fer Offenbach.

La celebració del bicentenari del naixement de Richard Wagner al festival de Peralada d'aquest any tindrà altres moments culminants el 2 d'agost amb l'Orquestra del Mariinsky, que interpretarà fragments de Les Valquíries i Tristany i Isolda; i a la festa final del festival altempordanès.

En l'espectacle ideat per Joan Fonts del grup Comediants, titulat El Regal del Bicentenari, es propiciarà una "trobada" a Peralada entre el compositor alemany i Giuseppe Verdi, de qui aquest any també es celebren 200 anys del seu natalici.