Un únic repte: escapar d'una habitació en seixanta minuts. Sí, han llegit bé. Tenen una hora de temps, però els avancem que aquestes quatre parets posaran a prova totes les seves habilitats. Un desafiament on la lògica, l'enginy i la capacitat d'observació seran la seva millor carta. Es tracta del room escape, el fenomen mundial que ha arribat a les comarques gironines per quedar-s'hi.

Les regles són senzilles. El joc arranca amb una història, a través de la qual els participants -grups d'entre dues i sis persones- entraran en la dinàmica i en l'ambient. Aquest serà el fil conductor de l'activitat. A partir d'aquí, el grup haurà de desxifrar els enigmes per aconseguir sortir de l'habitació abans que el temps s'esgoti. Sales, val a dir, excel·lentment ambientades que traslladen els participants en un entorn que ratlla el realisme més virtuós. Dins el joc, l'estratègia i el treball en equip seran dos elements clau, a partir d'on els participants hauran d'investigar, remenar, obtenir objectes i combinacions, resoldre enigmes però sobretot, no tenir por d'equivocar-se.

Nova fórmula d'oci

Aquesta nova modalitat de joc de taula a escala real va arribar a Girona l'any 2014 de la mà d'Escapis, el primer room escape que va obrir les seves portes a Girona. Després de conèixer i provar el joc a Barcelona, els seus impulsors -tres socis gironins- van decidir importar-lo per primera vegada a Girona per oferir una alternativa d'oci a la ciutat. Així va néixer aquesta nova tendència, que aquest any 2016 ha experimentat un autèntic boom, que ha propiciat l'obertura de Fugir, el segon room escape de la ciutat. En total, més de 6.000 persones han participat en aquesta activitat a Girona durant el primer semestre del 2016, entre les dades facilitades pels dos centres. Es tracta, sobretot, de famílies, grups d'esplai, grups de dones -que els organitzadors asseguren que són assídues a aquest tipus d'activitats-, així com comiats de solter i activitats per a empreses.

Cada centre, però, dissenya les seves pròpies proves. Si bé és cert que existeix un denominador comú entre els jocs de room escape, com l'objectiu d'escapar d'una habitació en seixanta minuts o clàssics on intervenen els miralls o les lots com a elements per avançar en el joc, cada centre -si no és que es tracti d'un franquícia- dissenya i fabrica les seves pròpies proves. En el panorama gironí, Escapisva optar per un primer joc més lineal, ideal per a jugadors que s'endinsen en aquesta dinàmica per primera vegada, i després va dissenyar un segon joc apte per a tot tipus de participants, però sobretot pensat per aquells que volien anar un pas més enllà. Amb aquest llegat, Fugirva néixer fa quatre mesos amb un joc que classifiquen de nivell mitjà-alt i que compta amb més d'una desena d'enigmes a resoldre a l'interior de les seves quatre parets.

Però no cal patir, perquè si els jugadors no aconsegueixen resoldre l'enigma abans del temps establert, no es quedaran tancats per sempre. Al llarg dels seixanta minuts, els organitzadors monitoritzen el joc a través de diverses càmeres i controlen el ritme i els tempos del grup. Si en algun moment els membres del grup estan encallats en alguna prova, l'equip organitzador es comunicarà amb els participants per facilitar-los pistes.

Basat en la Teoria del Flow

El format que coneixem avui a Europa, i per extensió a les comarques gironines, té els seus orígens a Budapest, quan Attila Gyurkovics va crear un joc en què un grup de persones havia de trobar la manera d'escapar d'una sala en un temps preestablert. Es va basar en la Teoria del Flow, que havia desenvolupat el psicòleg hungarès Muhály Csíkszentmihályi, un teoria que assenyala que si els individus duen a terme una activitat per al gaudi personal, es crea un equilibri entre les seves habilitats i els reptes que els plantegen, a partir del qual entren en un estat mental on tot flueix i que propicia que les idees sorgeixin lliurement.

Un joc de lògica en directe que dia rere dia aconsegueix més ?adeptes. El detall de la dinàmica, però, es manté en secret perquè és en el misteri on recau un dels seus principals atractius. Quatre parets ?separen l'èxit de la frustració, però tot i així, la diversió està assegurada. Seixanta minuts d'adrenalina a flor de pell, en el joc del moment.