Quatre submarinistes es preparen per una immersió al Boreas, un vaixell de la Segona Guerra Mundial enfonsat l'any 1989 a la Llosa de Palamós que dia d'avui configura un dels principals atractius pels submarinistes de la zona. L'instructor dóna a l'equip indicacions bàsiques abans de tirar-se a l'aigua: «Baixarem per la part de popa i descendirem fins a l'hèlice situada a 32 metres de profunditat. Des d'aquí, pujarem fins la coberta principal, on començarem a visitar els diferents espais començant per la bodega, on trobarem una càmera d'aire, i seguirem per la sala de màquines, passant per la cuina i la cabina del capità, on fins i tot podrem veure la seva banyera privada. Finalment, visitarem tota la coberta del vaixell i veurem el timó». Un mapa il·lustra als bussejadors les explicacions de l'instructor de l'H2O Diving Center de Palamós, mentre ultimen els darrers preparatius. Bombones de quinze litres a l'esquena, màscares, reguladors, ordinadors de busseig, ploms, ganivets, lots, aletes i grans expectatives. L'instructor salta a l'aigua per a comprovar l'existència de corrents. Fa un senyal de tot correcte als companys. I així, un a un, els membres del grup van saltant. Tot és a punt per a submergir-se en la història.

I és que de fet, el Boreas és «la joia de la corona», assegura Alberto Arevalo, un dels tres socis al capdavant del centre de busseig palamosí H2O Diving Center. El vaixell, de quaranta metres d'eslora, és un dels més ben conservats de la Costa Brava. El Reggio Messina i el Marmoler, enfonsats a les costes de l'Estartit i l'Escala respectivament, són els altres dos vaixells del litoral gironí aptes per a submarinistes. Tot i així, el Reggio està deteriorat i partit per la meitat; i el Marmoler es troba a una profunditat d'entre 38 i 42 metres, fet que dificulta el nivell i les exigències de la immersió. El Boreas, però, no és una immersió fàcil, sinó que requereix el nivell avançat. Per altra banda, és necessària també experiència en el maneig del material, que a causa del seu volum pot dificultar la circulació dels submarinistes pels passadissos i compartiments del vaixell.

L'antic remolcador de la Segona Guerra Mundial és avui un escull artificial dins del qual s'ha creat un ecosistema on conviuen congres, neros, pops, llagostes, peixos tres cues i, també, submarinistes procedents d'arreu del món.