El Festival Castell de Peralada acollirà dijous que ve, en versió concert, l'estrena absoluta de l'òpera La straordinaria vita di Sugar Blood, del compositor barceloní Alberto García Demestres, coautor del llibret amb Cristina Pavarotti, filla del llegendari tenor Luciano Pavarotti.

La peça, d'una hora i quaranta minuts de durada i dedicada al tenor de Mòdena, neix després que el director del Cor Vivaldi, Òscar Boada, fa uns dos anys proposés a Demestres una cantata en la qual fos present la diabetis, ja que a una nena del grup de cantors li havien diagnosticat la malaltia.

El director musical, que també té diabetis i que fa un temps va patir un ictus, va posar fil a l'agulla i va parlar amb Cristina Pavarotti, a qui coneix des de l'any 1985, perquè fos la llibretista d'aquest projecte musical, que de cantata ha acabat en una òpera de dos actes, en la qual es fa el seguiment d'una nena amb diabetis dels deu als catorze anys.

A més, s'ha implicat en el projecte Jordi Roca, del Celler de Can Roca, autor de les postres Cocco i Cocomero, inspirades en l'obra i que el dia 20 podran ser degustades a la mitja part de l'estrena, a l'església del Carme de Peralada, cosa que «serà molt especial» i gens habitual en un acte d'aquestes característiques.

El muntatge, que García Demestres defineix com «una òpera dolça sense sucre per alimentar el coneixement i la consciència social sobre la diabetis», compta amb un repartiment encapçalat per la soprano Sara Blanch, en el paper de Mara, cantant d'òpera i mare de Sugar, la protagonista, una nena que serà interpretada en les seves diferents edats per tres joves del Cor Vivaldi: Lisa Campos, Ariadna Ruiz i Núria Prats.

L'actor Pere Ponce serà James, el pare de Sugar i agent secret, qui es comunicarà amb la seva filla a través de videomissatges i de trucades des dels llocs en els quals «es trobi en una missió». Aquest és l'únic personatge que no canta perquè, segons García Demestres, «no hi havia música per a ell». Un altre dels personatges centrals de l'obra és Sesto, l'avi de Sugar, interpretat pel tenor Antoni Comas, mentre que la mezzo Mireia Pintó donarà vida a Mariuccia, la sastre d'un teatre.

«Catedral» per a veus blanques

Alberto García Demestres, amb més d'un centenar d'obres estrenades, considera que ha construït «una catedral per a un cor de veus blanques, fastigosament difícil, cosa que em fa sentir desolat perquè quan vaig començar no volia que ho fos tant». «Musicalment no et deixa estar tranquil en cap moment i quan sembla que un moment musical ha acabat, segueix i es necessita una concentració del mil per cent», va explicar ahir, durant la presentació.

Cristina Pavarotti va apuntar, per la seva banda, que el llibret «no és tan pesat com podria semblar el tema» i va afirmar que, encara que hi ha moments dramàtics, «també n'hi ha de lleugeresa, pensant molt en els nens d'avui». De la mateixa manera, tampoc s'obvia una altra qüestió, com la dels pares que viuen separats.

Pavarotti va fer broma dient que primer va començar a escriure el llibret i va ser, posteriorment, que el mestre García Demestres va iniciar la composició musical «i ho va canviar tot».

A la primera part de l'obra, el públic podrà conèixer la peripècia vital de Sugar, dels deu als tretze anys, mentre que en el segon acte, més curt, hi ha»més dramatisme, perquè l'aniversari dels catorze anys serà difícil per a ella perquè el noi al qual estima li ha dit que no a sortir junts per la malaltia».

La primera dona de Luciano Pavarotti, Adwa Veroni, assistirà a la representació de dijous que ve, que podria repetir-se a ciutats com Granada, Toledo i Lleida i, fins i tot, en un futur, veure's en versió escènica.