Les escoles concertades d'inspiració cristiana tenen una actitud més positiva cap a la diversitat religiosa que no pas les públiques, on l'assignatura de religió se sol oferir per obligació però sense un especial interès. Aquesta és una de les conclusions de l'estudi Diversitat religiosa i laïcitat a les escoles i hospitals de la ciutat de Girona, elaborat per la Càtedra Ferrater Mora de la UdG amb el finançament de la direcció general d'Afers Religiosos. Segons aquest informe -que analitza tretze centres escolars i dos hospitals de Girona-, malgrat que la diversitat religiosa generalment no es viu com un conflicte, no hi ha una actuació uniformada sobre com actuar en cas de desavinences, sinó que se sol gestionar cas per cas i de forma individual.

Segons va explicar el director de la Càtedra, Joan Vergés, el govern català ha establert un model de «laïcitat inclusiva» o «positiva» a través de l'establiment de lleis i normatives per al tractament de la diversitat religiosa, l'edició de recomanacions i guies i la difusió del «coneixement de l'altre». En aquest escenari, l'objectiu de l'estudi era veure si aquest model positiu s'aplica a les escoles i hospitals gironins.

En els dos casos, s'ha comprovat que la diversitat religiosa no es considera un problema per al funcionament de la institució, tot i que els seus responsables admeten que sí que pot convertir-se en una font de conflictes i per tant dificultar-ne la gestió. En cap cas, però, hi ha un tractament establert per a aquest tipus de conflictes, sinó que s'adopten actituds diverses i tractaments individualitzats.

En el cas de les escoles, s'ha detectat que la conflictivitat en general és baixa. Sí que s'han donat casos, tanmateix, en què els menjadors escolars s'han convertit en fonts de conflicte quan no es tenien en compte les creences de les famílies musulmanes a l'hora d'alimentar els alumnes (situació que s'ha anat corregint) o casos de famílies catòliques que han qüestionat les ensenyances donades en centres cristians.

En general, però, l'estudi conclou que les escoles concertades d'inspiració cristiana tenen una actitud més positiva cap a la diversitat religiosa. Segons l'estudi, aquests centres han reformulat l'assignatura de religió i l'han derivt més cap a cultura religiosa per tal d'incloure els alumnes d'altres confessions, fet que ha estat ben acceptat per les famílies. Aquests centres, indiquen els autors de l'informe, han adaptat les seves celebracions i actes a la interconfessionalitat dels alumnes, i aprofiten la diversitat religiosa per treballar la dimensió espiritual i fomentar una sèrie de valors en els estudiants.

La situació a la pública, en canvi, és diferent. Segons assenyala l'informe, aquestes escoles ofereixen l'assignatura de religió per obligació, però sense que hi hagi un veritable interès per part de la direcció del centre. «Sovint, el director ni tan sols sap què està fent el professor que ha enviat el Bisbat», va assenyalar Vergés. En aquest context, alguns professors alerten del desconeixement de l'alumnat de qüestions religioses que en realitat poden ser de cultura general.

La situació als hospitals

Pel que fa als hospitals, Vergés va indicar que hi ha una laïcitat positiva, però que encara és favorable a la religió catòlica per una qüestió cultural. Pel que fa als professionals, tanmateix, l'actitud és diferent, ja que consideren que s'han d' «invisibilitzar les seves particularitats» per limitar-se a ser cuidadors. Tot i això, admeten que la pràctica religiósa s'ha de tenir en compte per raons mèdiques.