El segon sistema planetari més proper a la Terra ha estat localitzat a 11 anys llum del nostre planeta i podria ser candidat a albergar vida, segons va informar ahir l'Institut d'Astrofísica de Canàries (IAC ). La troballa s'ha fet per mitjà de l'instrument caçador de planetes HARPS de l'Observatori Europeu Austral (ESO) i en aquest descobriment, que es publica a la revista científica Astronomy & Astrophysics, hi ha participat l'investigador de l'IAC Felip Murgues.

Segons l'IAC, a només 11 anys llum i orbitant una estrella «tranquil·la», el planeta descobert pot convertir-se en un candidat per albergar vida a causa de la seva temperatura temperada, com la Terra. Aquest planeta és el segon món tipus terrestre detectat més proper després Proxima b i, a més, orbita una estrella nana vermella «tranquil·la», incrementant les possibilitats que pugui albergar vida.

Mitjançant el HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher) els investigadors van descobrir que l'estrella nana vermella Ross 128 alberga un exoplaneta de baixa massa amb un període orbital de 9,9 dies. Aquest món de mida similar a la Terra pot tenir una temperatura superficial semblant a la de la Terra. Ross 128 és l'estrella propera més «tranquil·la» en posseir un exoplaneta temperat, afegeix l'IAC.

El coautor de l'article Nicola Astudillo-Defru, investigador de l'Observatori de Ginebra i de la Universitat de Ginebra (Suïssa), ha assenyalat que HARPS es manté com el millor instrument per a mesuraments de velocitat radial.

Les nanes vermelles són un dels objectes més febles i freds, a més de les estrelles més comunes a l'Univers, pel que han despertat un gran interès entre la comunitat científica i s'han convertit en objectius excel·lents per a la recerca d'altres terres. En aquest sentit, Xavier Bonfils, investigador de l'Institut de Planetologia i d'Astrofísica de Grenoble - Universitat de Grenoble-Alps / CNRS (França) i autor principal del treball, explica que «és més fàcil detectar objectes semblants a la Terra orbitant al voltant d'aquestes estrelles que altres similars al Sol».

Moltes estrelles nanes vermelles, incloent la més propera a la Terra, Proxima Centauri posseeixen flamarades que emeten llum ultraviolada i raigs-X, afectant els planetes que orbiten aquests astres. Ross 128, en canvi, és un estel més tranquil·la, pel que la seva planeta pot ser el més proper amb possibilitats per a la vida, i tot i que està a 11 anys llum de la Terra s'està acostant i s'espera que es converteixi en el veí estel·lar més proper a 71.000 anys, un parpelleig en termes còsmics, s'afegeix en el comunicat.