Els estudiants actuals de Secundària que s'han format basant-se en projectes innovadors i en centres que han primat la renovació pedagògica arribaran d'aquí a pocs anys a la Universitat i s'hi trobaran un model «gairebé medieval». Així ho ha definit Josep-Eladi Baños, director del programa d'innovació universitària Margalida Comas i Camps, que acaba d'engegar la Secretaria d'Universitats i Recerca amb l'objectiu de renovar l'ensenyament a les universitats catalanes. Per aconseguir-ho, un dels eixos és crear un programa formatiu compartit amb totes les universitats, públiques i privades, que prepari els professors novells en l'exercici docent més avançat. El contingut es dissenyarà un cop el consell assessor estigui creat i comencin a funcionar els diferents grups de treball, però Baños ja augura que podria implantar-se de cares al curs 2019-2020.

Els responsables del programa d'innovació universitària -que té el seu símil a la Primària i Secundària amb el MIF, el programa de Millora, Innovació i Formació per a mestres- creuen que el curs, comú a totes les universitats, ha de poder donar les bases als futurs professors en alguns aspectes com ara les característiques de la seva funció, entendre com són els procediments d'aprenentatge dels joves, quines fórmules existeixen per avaluar o el potencial de les noves tecnologies a l'aula.

Baños ha explicat que ha de ser un programa per a professorat que comença la seva carrera docent, però no va descartar que també s'hi puguin adreçar professors experimentats amb ganes de millorar les seves eines. L'objectiu és trencar la tradició actual que permet ser professor universitari sense cap formació concreta.

Per dissenyar aquest programa, Baños confia que les universitats col·laboraran per acordar el contingut i la fórmula concreta. D'entrada, descarta que tingui el format de màster sinó de seminaris que es podrien seguir durant aproximadament un curs.