L'actual model de criança «ha caigut en un parany terrible» en pretendre els pares «convertir-se en amics dels seus fills», el que els deixa «orfes de guia», adverteix la psicòloga Maribel Martínez en el seu llibre ¿Cuántas veces te lo tengo que decir? (Arpa Editores).

La psicòloga, que porta 20 anys aplicant la teràpia breu estratègica, una eina psicològica orientada en la recerca pràctica de solucions, ha escrit un llibre que pivota sobre la idea «essencial del respecte pels pares com a base per a l'educació», ha explicat Maribel Martínez en una entrevista.

Com a pares «hem perdut el nord» en el que fa referència a l'educació dels fills, ha alertat l'experta, i afirma que a la seva consulta «cada vegada rep més pares desorientats, perduts i preocupats en aquest sentit».

El llibre arrenca de la base que els pares actuals estan «professionalitzats», tenen més formació acadèmica i més accés a la informació que les generacions anteriors i busquen el millor per als seus fills.

«No obstant això -avisa- ens hem passat de rosca» i el que a priori podria semblar que beneficia els fills, els acaba «perjudicant». En l'afany per evitar patiments als nens, els pares «s'avancen a les pors i dificultats dels nens i els acaben sobreprotegint», ha concretat.

El llibre s'estructura en deu capítols que aborden els problemes que més preocupen als pares amb fills d'entre 3 i 12 anys, com no voler anar al col·legi, les baralles entre germans o la por de la foscor.

Per solucionar-los, Maribel Martínez ofereix fórmules educatives de «reconeguda validesa» que espera que «puguin ajudar molts pares sense necessitat d'anar a teràpia».

Fer els deures, parlar pels fills, vestir-los o donar-los menjar són alguns dels errors que cometen els pares actuals, ja que són «ajudes que no ajuden».

Aquestes actituds paternes poden acabar creant nens insegurs, angoixats, que mostrin pànic davant els exàmens, que es neguen a dormir fora de casa o amb por de participar en colònies.