El dissenyador Andrés Sardá, pioner i innovador en el disseny de roba interior femenina, va morir diumenge als 90 anys d'edat a Barcelona. Segons un comunicat de XXL Comunicación, Sardá va decidir crear la seva pròpia empresa de llenceria, i també de bany, durant els anys 60 per «trencar amb els convencionalismes d'aquella època en la qual la roba interior era estèticament fosca».

Pertanyent a una família amb un fort arrelament en el sector tèxtil català, Andrés Sardá, visionari i emprenedor, va revolucionar l'interior femení amb una fórmula que unia disseny i sofisticació. Des de la fundació de la seva empresa el 1962, Sardá, enginyer tèxtil de formació, tenia clar que l'èxit de la seva empresa passava per considerar la roba interior com a disseny i no «purament funcional, com succeïa fins aleshores», segons va assegurar en una de les seves últimes entrevistes.

A l'univers de la moda va començar fent mantellines, un accessori aferrat a la tradició espanyola que cridava l'atenció a tot el món. Per exemple, Jackie Kennedy va escollir un model blanc per assistir a una corrida de toros a la Maestranza de Sevilla al costat de la duquessa d'Alba durant la fira de Sevilla el 1966. La blonda, l'encaix, el chantilly o el tul sempre han estat presents en l'ADN de la firma, però no com un mer adorn, sinó com un teixit integrat en el patró de la seva llenceria, un treball d'enginyeria.

Aquesta nova concepció del disseny va trencar amb una tradició de roba interior femenina ancorada en un vetust criteri de funcionalitat gairebé ortopèdica que condemnava les dones a ocultar la seva llenceria, cosa contra la qual Sardá es va aixecar en armes. Creia en l'empoderament de la dona.

Va treballar, va investigar i també va innovar convençut que la llenceria femenina havia de ser afavoridora. Aquest enginyer va ser el primer al món a utilitzar la licra. Es va convertir en el «rei de la llenceria», així l'anomenava el llavors «enfant terrible» de la moda, Jean Paul Gaultier.

Amb motiu del 50 aniversari de l'empresa familiar, es va editar el llibre Andrés Sardá. Moda, Amor, Art. Aquest català va ser pioner a comptar amb el bon fer i la complicitat de fotògrafs de renom com David Hamilton i de models professionals, conscient del poder i la importància de la imatge per crear marca i marcar tendències. L'èxit dels seus dissenys i la gran acollida que van tenir les seves creacions davant una dona anhelant de modernitat va aixecar el seu llançament en l'àmbit internacional, i el 1965 la companyia va realitzar les seves primeres exportacions a França, amb clients com les Galeries Lafayette i Printemps.

A partir del 1970 l'empresa va ampliar el seu catàleg de productes i es va introduir en el sector del bany, mentre que l'any 2000 i, ja amb un gran prestigi internacional, es va incorporar a la programació de la passarel·la madrilenya amb les seves propostes.

El 2005, el dissenyador va rebre el premi del Saló Internacional de la Llenceria de París, un guardó que va dedicar als seus fills i a la moda espanyola, a la qual va animar a «esforçar-se i sortir més a l'estranger».