L'astrofísic canadenc James Peebles i els seus col·legues suïssos Michel Mayor i Didier Queloz han rebut el Premi Nobel de Física 2019 per les seves contribucions a la comprensió de l'evolució de l'univers i el lloc de la Terra en el cosmos.

Segons la resolució del jurat, Peebles ha estat reconegut pels seus «descobriments teòrics en cosmologia física». Va predir algunes de les propietats més importants de les fluctuacions del fons de radiació de microones ja en la dècada del 1970. Més tard va desenvolupar les bases per a la descripció estadística de l'estructura de l'univers.

Mayor -professor del Departament d'Astronomia de la Universitat de Ginebra-, i Queloz ho han estat pel descobriment d'un «exoplaneta que orbita un estel com el sol», en concret per la troballa l'any 1995 de 51 Pegasi b.

El marc teòric desenvolupat al llarg de dues dècades per Peebles és la base de la comprensió moderna de la història de l'Univers, des del Big Bang fins als nostres dies, segons afegeix el comitè del Nobel en la seva resolució.

Mayor i Queloz, que han explorat la Via Làctia per buscar mons desconeguts, van ser els primers a descobrir un planeta fora del nostre sistema solar. Tots els premis porten inclosa una dotació econòmica, que aquest any puja a 9 milions de corones sueques (831.000 euros). En aquest cas, una meitat del premi serà per a Peebles, mentre que Mayor i Queloz es repartiran l'altra.

El guardó de física segueix el de medicina, que va obrir dilluns la ronda d'anuncis d'aquesta edició dels prestigiosos premis. S'hi sumaran en els pròxims dies els de química, literatura -per partida doble-, de la pau i d'economia.

El de medicina va recaure en els nord-americans William G. Kaelin i Gregg L. Semenza i en el britànic Peter J. Ratcliffe per haver revelat la relació de les cèl·lules amb l'oxigen, la qual cosa ha possibilitat noves estratègies per combatre l'anèmia i el càncer.

Els prestigiosos premis s'entregaran el pròxim 10 de desembre, coincidint amb l'aniversari de la mort del seu fundador, Alfred Nobel, en una doble cerimònia al Konserthus d'Estocolm i a l'Ajuntament d'Oslo, en el cas del de la pau. Aquest premi és l'únic que es decideix i s'entrega fora de Suècia, per desig exprés de Nobel, ja que en la seva època Noruega formava part del Regne de Suècia.