Els treballs per construir l'estació d'autobusos provisional a l'aparcament de davant de l'estació de Renfe van començar ahir al matí. Els operaris van començar a tancar la plaça i el següent pas serà retirar l'escultura dedicada a la família que hi ha al parc enjardinat de la plaça. Les obres obligaran a suprimir les 90 places d'aparcament públic que hi ha a la plaça d'Espanya Les previsions del consistori és que l'estació d'autobusos provisional, que s'usarà mentre durin les obres del TAV i no es faci la nova estació, estigui acabada a finals de febrer del 2009.

La regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, va dir ahir que les obres no començaran d'un dia per l'altre però que ja estan començant a tancar el perímetre on es faran els treballs. "Passaran quinze dies perquè les obres comencin de manera important", va indicar. A més, a la mateixa plaça també s'està fent una rasa per posar-hi un col·lector a causa de les obres del TAV.

Després de treure l'escultura, els operaris començaran a podar els arbres i a retirar els que fan nosa per urbanitzar la zona i els duran al viver municipal. Salamaña va explicar que es conservaran més arbres que els que preveien en primer moment perquè ajuden a "amortitzar" el soroll que provocarà l'estació als veïns i que també s'augmentarà l'espai que es deixarà entre les andanes i les façanes dels edificis de la plaça per reduir els sorolls, que inicialment s'havia fixat en 45 metres.

L'actual estació d'autobusos es troba dins el perímetre de les obres del TAV i això ha obligat a buscar un nou emplaçament per a l'estació, un projecte que pagarà íntegrament Adif. Les previsions és que aquesta estació estigui en servei quatre o cinc anys, mentre durin les obres per construir la nova estació de tren i autobusos. Mentre les andanes estaran situades a l'actual aparcament, l'edifici de serveis -on es vendran els tiquets- serà d'obra nova i se situarà en un espai sota vies enganxat a l'estació de tren que està lliure, just davant del carrer Ferran Soldevila.

La nova estació tindrà capacitat per entre 20 i 24 andanes i obligarà a fer alguns canvis de circulació. S'eliminarà el gir a l'esquerra que hi ha a la carretera Barcelona, a l'atura del carrer Bisbe Lorenzana, i s'obre un altra entrada al recinte per la part final de la plaça. Aquesta entrada serà per a tots els vehicles però només els autobusos podran accedir dins l'estació, que estarà barrat.

Salamaña va indicar que tot l'espai de la plaça també es condicionarà, s'eliminaran els desnivells i es construirà una gran vorera a la banda dreta de la plaça, a tocar del carrer Ferran Soldevila. La vorera tindrà arbrat i es fa per evitar que els autobusos aparquin just a sota dels edificis, ja que es deixaran més de 45 metres entre l'estació i les façanes.

A la plaça d'Espanya hi continuarà havent espai per als taxis i per a aquells vehicles que només estacionen uns minuts per deixar o esperar algú a l'estació. Per la part del darrere de l'estació de Renfe es deixarà un vial de servei per motius de seguretat i per fer la càrrega i descàrrega però aquesta zona posterior ja quedarà ocupada per les obres.