El Centre d'Art Contemporani de Girona, el Bòlit, acull des d'avui i fins al 20 de setembre «The Messenger», una de les principals obres del guanyador del XXI Premi Internacional Catalunya 2009, el videoartista Bill Viola, en el marc de l'exposició «Nits fosques de l'ànima», en la que també participen dos artista més, Manuel Saiz, amb l'obra «A new chance for symbolic Dimension», i Toni Serra, amb el treball «Istishara Arxivis».

«The Messenger» és una videoinstal·lació dissenyada per a un espai de culte. Creada en 1996, va ser un encàrrec específic per a la catedral de Durham (Anglaterra) i recentment s'ha vist en Hauch of Venison, a Berlín (Alemanya). Ara arriba a Girona i podrà veure's a la capella de Sant Nicolau.

La projecció, segons va explicar avui la comissariada de l'exposició, Rosa Pera, és una obra a gran escala que mostra a un home nu que emergeix i se submergeix molt lentament a l'aigua, mentre respira profundament. El que seria una "bella metàfora del que passa en el moment precís en el que es passa de la vida a la mort".

Per la seva banda, Bill Viola --qui rebrà el Premi Internacional Catalunya oficialment el pròxim 30 de juny-- va apuntar avui que aquesta obra parla "del naixement i la mort". "És important que es repeteixi, ja que l'ésser humà es repeteix i el cosmos també evoluciona repetint-se", va matisar l'artista.

A més, Viola va afegir que el títol de l'obra neix del seu origen en grec, on «The Messenger» significava 'àngel'. Un àngel, va concretar l'artista, "és l'únic ser que pot anar de l'immaterial a lo material, passa del cel a la Terra". "Tots tenim part d'àngel i d'animal, per això a vegades podem ser com àngels i altres com dimonis", va concloure.

L'exposició «Nits fosques de l'ànima», que rep el nom d'un dels poemes més coneguts del místic espanyol San Juan de la Cruz, presentarà tres vídeo instal·lacions que representen diferents mirades entorn de la possibilitat de reflexionar i descobrir la cara oculta de l'existència, a través de l'experiència del desconegut, dels somnis o de les visions entorn de la vida i la mort.

Amb la presentació d'aquests tres treballs, l'exposició vol incidir en la construcció d'imaginaris per arribar a allò que no té una explicació tancada, que se situa més enllà dels estereotips i les creences, i que ho fa des de posicions tan diferenciades, com són l'esperit contemplatiu de Viola, l'actitud crítica de Serra i la ironia de Saiz.