L'asfalt de la carretera de Barcelona, al centre de Girona, conté amiant, una substància prohibida des del 2002. L'ajuntament ho ha descobert mentre feia els tràmits previs per realsfaltar la via. L´amiant es troba allà des del 1982, quan es va utilitzar en l´asfaltat. Segons ha explicat la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña, la proporció d'amiant en la capa d'asfalt és del 2,28% i, segons ha assegurat, tenen garanties d'una empresa especialitzada que no suposa cap risc per a la salut perquè no hi ha partícules en l'aire. Aquesta troballa obliga el consistori a canviar els plans perquè caldrà treure aquest material.

Segons ha explicat la tinenta d'alcalde, la retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i, per això, estan a l'espera que l'empresa especialitzada els entregui un projecte específic i concret que doni totals garanties de seguretat quan es retiri l'amiant.

La zona on s'ha trobat amiant va del centre comercial Hipercor fins la rotonda del final de l'avinguda Ferran Puig, és a dir, tota la trama urbana de la carretera Barcelona, 1,5 quilòmetres aproximadament. Abans de fer les obres per asfaltar-la de nou –previstes per mitjan agost-, l'empresa encarregada de les obres –Construccions Rubau- va extreure unes mostres de la capa superior de l'asfalt d'uns cinc centímetres de gruix i les va dur a analitzar. 'Nosaltres no sabíem que allà hi podia haver amiant', ha assegurat Salamaña.

Aquests resultats han estat els que han destapat que l'asfalt conté amiant en un 2,28% de la seva composició. Això ho va conèixer l'ajuntament el passat 29 de juliol i, des de llavors, s'ha reunit tant amb membres de Ministeri de Foment com del Departament de Política Territorial i Obres Públiques per analitzar la situació. El propi ajuntament ha encarregat un estudi a una empresa especialitzada en adequacions ambientals de llocs amb problemes de contaminació, Ferrolezama, per conèixer quin tipus d'amiant hi ha i si provoca problemes en la salut de les persones.

El dimecres 5 d'agost l'ajuntament rep aquest informe que garanteix que totes les analítiques fetes a la zona 'presenten valors de referència inferior a la normativa espanyola i d'altres normatives més restrictives com la dels EUA o Regne Unit', segons recull textualment l'informe. Per tant, assegura que 'els valors no presenten risc per a la salut'.

Canvi de plans

Aquesta troballa obliga ara a canviar els plans de l'ajuntament pel que fa a l'obra de reasfaltat de la carretera Barcelona, un projecte subvencionat amb diners del Fons Estatal d'Iniciatives Locals. L'obra servia per anivellar tota la via, eliminar els bonys que presenta en alguns punts i també eliminar barreres arquitectòniques. La voluntat de l'ajuntament era començar els treballs a mitjan agost i fer les obres de nit, per evitar molèsties. De l'Hipercor en direcció Barcelona l'obra es farà tal i com estava prevista però no passarà en el tram afectat per l'amiant. En aquesta zona no es pot fresar ni excavar perquè les partícules d'amiant es podrien trencar i anirien a l'aire, fet que provocaria afectacions en la salut de les persones.

Per això, Salamaña ha explicat que només hi posaran una capa nova d'asfalt per sobre de l'existent –la que conté amiant- per poder aprofitar els diners de l'Estat però que l'obra no tindrà el resultat que desitjaven. Ara bé, han demanat a la mateixa empresa que els ha fet els estudis, Ferrolezama, que elabori tot un protocol acurat per poder treure aquest amiant de l'asfalt en un futur proper.

'Ara hem d'esperar per saber com es podrà treure aquest amiant i què costarà', ha afirmat Salamaña. Per fer-ho, caldrà que hi treballin persones específicament formades, que duran vestuari especial i que vetllaran perquè l'amiant es transporti amb seguretat i s'emmagatzemi de manera controlada.

Salamaña ja ha avançat també que demanaran col·laboració al Ministeri de Foment, ja que quan es va asfaltar la carretera al 1982, aquesta via era propietat de l'Estat perquè era trama de N-II. 'Sabem que no els podem culpar però els demanarem participació amb el projecte', ha afirmat Salamaña que ha explicat que abans s'usava l'amiant perquè es valorava la seva capacitat de resistència.

De fet, la tinenta d'alcalde ha assegurat que des del 1982 fins ara no s'han desprès fibres perquè l'asfalt de la via està en bones condicions i no s'ha fragmentat. 'Si hi ha bonys és perquè el material de sota l'asfalt s'ha bombat però no ha escardat la capa de rodadura', ha argumentat.

L'Ajuntament de Girona s'ha posat en contacte amb els Departaments de Treball i Salut per tal d'informar-los de la situació. També han participat del procés el Ministeri de Foment i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques.

Què és l'amiant?

L'amiant està format per feixos de fibres minerals sòlidament unides i molt resistents a la calor, l'abrasió i la tracció. Aquestes característiques ha fet que sigui un material molt utilitzat en productes de gran consum, en la indústria i en la construcció durant molts anys, abans de la seva prohibició pels efectes nocius a la salut que causa quan les seves fibres es divideixen i es converteixen en microscòpiques.

L'exposició a aquest material pot, per tant, causar problemes de salut bàsicament relacionats amb els pulmons. Les principals malalties associades a l'exposició a l'amiant són la mesoteliomes (un tumor maligne poc freqüent a la pleura, la capa que envolta els pulmons), càncer de pulmó i fibrosi pulmonaR. En el cas del càncer de pulmó, es manifesta de 15 a 40 anys després de

L'exposició a l'amiant.

Al 1999 la Unió Europea va prohibir l'ús d'amiant i va donar un termini fins l'any

2005 perquè cada estat membre incorporés la prohibició a les seves pròpies lleis. L'estat espanyol, el Reglament sobre treballs amb risc d'amiant aprovat el 1984, regulava les activitats relacionades amb la fabricació de productes que contenen amiant i també les operacions de demolició i manteniment. No va ser però fins al juny del 2002, en compliment de la Directiva de la Unió Europea sobre l'amiant, quan es va prohibir la fabricació de productes que el tinguessin inclòs.