L'Aeroport de Girona tindrà només una connexió estatal amb un vol de Ryanair a Palma de Mallorca. La companyia irlandesa ha eliminat set de les vuit connexions a territori espanyol -inclòs el vol a Madrid que era la ruta amb més passatgers de l'aeroport- i fa una clara aposta per expandir-se cap a l'Europa de l'est amb noves connexions a Estònia, Polònia o Lituània. Per aquest estiu, Ryanair ha presentat una programació a la baixa ja que passa de 62 a 46 rutes des de Girona aquest estiu i redueix un 48% les freqüències en comparació amb el 2010. Les previsions de l'aeroport són tancar el 2011 amb 3 milions de passatgers, quasi dos milions menys que l'any passat.

El director de l'aeroport, Lluís Sala, ha manifestat que la situació d'aquest estiu és 'circumstancial' i s'ha mostrat confiat que les negociacions entre Ryanair i la Generalitat arribin a bon port. "Ryanair se sent a gust a Girona i li és rentable", ha assenyalat Sala que reconeix que, malgrat han augmentat les peticions d'informació de noves companyies, "cap pot oferir el mateix que Ryanair".

Aquest estiu operaran una vintena de companyies des de l'aeroport gironí. Transàvia - amb vols a Amsterdam, Niedderrhein (nova ruta), i Rotterdam- es consolida com la segona companyia de l'aeroport i, com a novetat, Air Europa iniciarà al juny una connexió amb Nador, al Marroc, i Brussels Airlines també s'estrenarà a Girona amb dues operacions setmanals a Brusel·les.

Un estiu amb menys vols

Si es comparen les xifres de la temporada d'estiu passada amb la que ha començat aquest diumenge hi ha una reducció significativa dels vols. L'aeroport de Girona passarà de les 64 rutes -62 de Ryanair- que oferia l'estiu del 2010 a les 54, de les quals 46 són de l'aerolínia irlandesa. La reducció es deixarà notar també en les freqüències ja que passen de les 748 a 388, una pèrdua del 48,1%. Aquesta situació ve marcada per la retallada de vols que Ryanair va anunciar fruit del desacord amb el nou Govern de CiU que no ha cedit a les pressions i que, de moment, no ha garantit els 11,5 MEUR anuals que l'antic executiu havia promès a Ryanair.

Aquesta retallada de vols es traduirà, segons dades del director, en una pèrdua d'1,5 milions de passatgers de Ryanair. De fet, l'aeroport gironí ha notat una davallada de passatgers des del passat setembre quan Ryanair va començar a operar a Barcelona. Des de llavors, les pèrdues s'han situat entorn al 30-35%.

El mercat que més es veu afectat per aquesta retallada és el domèstic ja que Ryanair eliminarà destinacions com Madrid -la que més passatgers porta-, Sevilla, Eivissa, Tenerife o Fuerteventura. Segons ha explicat el director de l'aeroport, Lluís Sala, aquesta situació és un "sotrac greu" no només des del punt de vista turístic sinó de negocis ja que eren enllaços que s'havia detectat que es feien servir per qüestions laborals. La única ruta que es manté dins territori estatal és el vol a Palma de Mallorca.

Les altres 53 destinacions són a països europeus i el Marroc. Una tendència que diferencia l'aeroport de Girona de l'estratègia que Ryanair està duent a terme al Prat. Per exemple, mentre que Girona només manté una ruta a Palma, des de Barcelona es pot volar a onze punts de l'Estat. En canvi, la companyia escull Girona per apostar per les connexions amb l'Europa de l'est o la capital britànica, on Barcelona no hi té cap vol.

Algunes dades que il·lustren aquesta situació són les quatre destinacions que la companyia té des de Barcelona a Itàlia davant les onze que ofereix des de Girona. El mateix passa amb Gran Bretanya i Irlanda ja que des del Prat es pot volar a Leeds, Edinburg i Dublin (no va a Londres) però des de Girona hi ha deu rutes, inclosos dos aeroports londinencs.

El director de l'aeroport ha explicat que les retallades de vols anunciades no s'han escollit per criteris de "rendibilitat econòmica" sinó que són rutes que tenien ocupacions superiors al 80%. El mateix passa amb la reducció de freqüències ja que en els 17 vols on s'han eliminat freqüències també hi havia ocupacions superiors al 80%. És significatiu el cas del Girona-Madrid, la ruta que més passatgers transporta i que portava pràcticament els avions plens però que Ryanair ha decidit eliminar. Malgrat Sala no intervé en les negociacions, sí reconeix que l'aerolínia podria haver decidit treure segons quines rutes com a "mesura de pressió" per a la negociació amb la Generalitat.

Noves rutes de Ryanair i noves companyies

No tot són males notícies ja que dins la programació d'estiu també està previst que Ryanair inici noves connexions. Així mateix, Girona estarà per primera vegada connectada amb les ciutat sueques de Karlstad i Skelleftea, Lamezia (Itàlia), Magdeburg -Cochsted (Alemanya), Rzeszow (Polònia), Vilnius (Lituània), Larnaca (Xipre) i Tallin (Estònia).

A les noves connexions de Ryanair s'hi afegeix també l'aterratge a l'aeroport de noves companyies. És el cas d'Air Europa que començarà a oferir un vola Nador amb dues operacions setmanals. D'aquesta manera, l'aeroport tindrà tres destinacions marroquines entre la seva oferta: Fes i Marràqueix (Ryanair) i ara també Nador (Air Europa). Brussels Airlines també inicia operacions amb una connexió amb Brusel·les també una vegada per setmana.

Transavia es consolida com la segona companyia de l'aeroport amb 24 operacions per setmana i a les ciutats de Amsterdam i Rotterdam que fins ara oferia s'hi afegeix Niederrhein.

A més, el director de l'aeroport ha assegurat que han augmentat substancialment les consultes i visites de noves companyies interessades en Girona. "Espero en els propers mesos poder anunciar connexions amb Ucraïna i Rússia", ha avançat Sala que assenyala que totes les companyies interessades oferirien vols a Europa i no dins l'Estat.

Expectatives de futur

El director de l'aeroport, Lluís Sala, s'ha mostrat confiat que Girona recuperarà el trànsit de passatgers que ha experimentat des de l'arribada de Ryanair el 2004 -que havia arribat a més de 5 milions- i també que les negociacions entre l'aerolínia i la Generalitat arribaran a bon port. "La intenció de Ryanair és mantenir la base a Girona perquè els hi surt rentable", ha explicat Sala.

Un altre dels punt que, segons Sala, juga a favor de Girona és el nou model aeroportuari que permetrà una gestió individualitzada i amb participació de les institucions locals en els aeroports. Davant el nou escenari, l'aeroport gironí podrà oferir tarifes més avantatjoses que altres aeroports que actualment són competència per Girona, com és el del Prat. "Les taxes de l'aeroport han baixat un 5% respecte l'estiu del 2010 i són un 25-30% més barates que les de Barcelona", ha justificat el director.

El fet que Ryanair no hagi dut a Barcelona les rutes que ha eliminat de Girona també és "un bon senyal" per al futur de les instal·lacions gironines. Sala ha dit que Aena continua "confiant" en l'aeroport de Girona i "no té en compte la situació d'aquest estiu" ja que manté el pla d'inversions.