Start Up és el nom del portal que, amb un sol clic, recull 160 vivers d'Europa i milers d'emprenedors que aprofiten aquesta xarxa interna per intercanviar negocis. En un món global on les noves tecnologies són indispensables, un equip reduït de persones treballa des del Parc Científic de la Universitat de Girona per evitar la 'fuga de cervells' a les zones econòmiques més potents. El punt de partida ha estat localitzar les àrees anomenades 'Business Isolated Regions' (BIR, zones aïllades de negoci), i concentrar els seus vivers empresarials amb l'objectiu de convertir-los en una àrea de negocis interregional i complementaris als centres empresarials potents, com podria ser el 22@.

Per què un emprenedor de Ripoll no pot tenir negocis a Rússia o Bulgària, sense necessitat de desplaçar-se a una àrea de negocis potent com és el 22A@ de Barcelona? Aquesta és la pregunta que es va fer Joan Batlle, director del Consorci de Vivers d'Empreses Territorials de la Demarcació de Girona el 2007, davant la sensació d''aïllament' que poden sentir alguns empresaris que estan lluny dels centres amb més potencial econòmic. En el cas de Girona, es pot parlar del triangle Barcelona-Tolosa-Montpellier. A Europa n'hi haurien unes deu.

L'alternativa per evitar una 'fuga de cervells' cap a aquestes zones és la creació d'una estructura europea de les zones que han anomenat Business Isolated Regions (BIR), és a dir, regions aïllades de negoci, i que 'tenen un gran potencial però estan sotmeses a pressions molt fortes de les grans àrees metropolitanes', explica el seu impulsor. Amb dues subvencions del Govern, van poder muntar el portal però el seu objectiu és convertir-se en una associació independent que es pugi autofinançar a partir de les quotes dels usuaris inscrits.

Centenars d'empreses i milers d'emprenedors

Actualment tenen unes 160 incubadores d'arreu d'Europa, de les quals 18 són catalanes, i unes 500 empreses. La xifra real, però, és molt superior, ja que tenen un acord amb un portal de vivers de Rússia on hi ha unes 5.000 empreses però la seva entrada no està rubricada. La xifra que volen assolir a finals d'aquest any és tenir 500 vivers i unes 5.000 empreses adherides.

El funcionament d'aquesta xarxa interna és el següent. L'empresa interessada es dóna d'alta, si és que no forma part d'un viver, posa la informació referent a les seves característiques de negoci i aquells productes que ofereix. Al mateix temps, amb un cercador pot mirar si a la xarxa hi ha altres empreses que ofereixen negocis similars, per a futures distribucions, o si hi ha ofertes de feina, ja que també tenen un tauler d'anuncis virtual on posar el que necessiten. La filosofia és que si busques, per exemple, un traductor al rus, la recerca la facis primer entre els associats de la xarxa. 'Anem a fer negocis entre nosaltres, no ens blindem però sí que ens protegim i ens ajudem', explica Batlle. Aquest portal els permet 'obrir-se' al món perquè només 'dins de Girona farem poca cosa'.

Els contactes, per telèfon

Paradoxalment, els contactes els estan fent majoritàriament per telèfon. Batlle assenyala que 'hi ha tanta cosa a la xarxa' que quan envies un correu per informar d'aquest projecte, 'el més normal és que no contestin'. Ara, 'torna a tenir valor la trucada', presentar-se i explicar que el projecte els pot interessar.

Rússia, Bulgària, Romania, Itàlia són alguns dels països que ja han entrat al projecte i la idea és no aturar-se aquí. 'El proper pas serà sortir d'Europa', apunta Batlla, que afegeix que 'en un món global, els negocis que no pensin amb la mirada posada al món, malament'.