El 7 de juliol de 1962 va arribar a l'estació de Girona la primera locomotora elèctrica en període de proves. L'any que ve en farà 50 anys. És clar que també, i aquesta és una efemèride més espectacular, l'any 2012 farà 150 anys de l'arribada del tren a Girona. Per completar-ho, avui també fa anys (38 anys) que es va inaugurar la nova estació de Renfe i la via elevada del tren sobre 276 columnes (7 de juliol de 1973). Per a tan magna ocasió va venir a la ciutat el Sr. González de la Mora Mon, ministre franquista d'Obres Públiques.

Les efemèrides ferroviàries a Girona són moltes. Si la primera línia de ferrocarril per a passagers es va posar en marxa entre Stockton i Darlington el 27 de setembre de 1825; i la primera de Catalunya i de la Península Ibèrica, entre Barcelona i Mataró, el 28 d'octubre de 1848; el tram de Maçanet-Maçanes a Girona es va inaugurar el 3 de març de 1862 (des d'aquell dia, estem comunicats amb Barcelona per via fèrria). El 17 de desembre de 1877 es va inaugurar el tram fins a Figueres i el 20 de gener de 1878, fins a Portbou. Ara bé, vam enllaçar amb França? Doncs, no. L'ample de via de la Península no s'avenia amb el de la resta d'Europa, que era més estret. A Espanya, 1.668 mm; a Europa, 1.435 mm. D'aquí, anys i anys de fer transbords a Portbou; d'aquí, encara avui, el tercer carril. Estupend, no?

Des del 23 de març de 1887 es pogué anar de Flaça a Palamós i des del 30 de juny de 1892, de Sant Feliu de Guíxols a Girona. El 13 de novembre de 1895 es va inaugurar el tram de Salt a Amer de la línia a Olot. L'any 1898, el tram de Salt a Girona. Fins al 14 de novembre de 1911, no es va inaugurar el recorregut sencer d'Olot a Girona. El 26 de juny de 1921, amb la inauguració del tram Flaçà-Girona, Girona va quedar comunicada amb Palamós. El 16 de març de 1928 es va estrenar el ramal del Pont Major a Banyoles de la línia de Palamós. És a dir, a partir dels anys 30 del segle passat, es podia anar amb tren a Sant Feliu de Guíxols, a Palamós, a Olot, a Banyoles, cap a França i cap a Barcelona. Dissortadament, l'any 1956 es van suprimir les línies de Palamós i de Banyoles; i l'any 1969, les d'Olot i Sant Feliu de Guíxols. Un dia serà realitat el TAV circulant pel subsòl de Girona i les rates (gironines) n'estaran contentes (com ho estan els eriçons -gironins- de l'AP-7). Però el nostre tren, el tren de cada dia, el de les fotos i les mirades, és l'altre, el tren convencional, on tot està per fer i tot és possible. Via fora (o no).